A-
A+

Tiktok ökar brittisk bokförsäljning

Bokälskare på Tiktok påverkar bokförsäljningen. Arkivbild.
Bokälskare på Tiktok påverkar bokförsäljningen. Arkivbild.
LitteraturTT

Annons

Annons

Läsare som diskuterar sina favoritböcker på Tiktok har bidragit till en ökad försäljning av böcker i Storbritannien, enligt en ny rapport från den brittiska förläggarföreningen Publishers Association, PA.

Det är främst i kategorin "unga vuxna" som man har noterat ökningen – fyra av fem av förra årets bästsäljande böcker i den kategorin hade lyfts fram med hashtaggen Booktok på Tiktok – bland annat "They both die at the end" av Adam Silvera.

Det påverkar antalet sålda böcker, men också vad som säljs. Under pandemin såg vi att allt fler köpte böcker från backlisten – böcker som har publicerats för en tid sedan, säger förläggarföreningens vd Stephen Lotinga till BBC.

Försäljningen av böcker i Storbritannien ökade 2021 med 7 procent till 2,7 miljarder pund, (cirka 33,2 miljoner kronor), visar rapporten.

Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons

Annons

Be om att bli uppringd

Mejla oss

Prova Premium i en månad för endast en krona.