A-
A+

Tv-bolag kränkte Gui Minhais privatliv

Den brittiska mediemyndigheten Ofcom fäller en kinesisk tv-kanal som sänt den fängslade förläggaren Gui Minhais tvångsbekännelser. Arkivbild.
Den brittiska mediemyndigheten Ofcom fäller en kinesisk tv-kanal som sänt den fängslade förläggaren Gui Minhais tvångsbekännelser. Arkivbild.
MedierTT

Tv-kanalen CGTN fälls av den brittiska mediemyndigheten Ofcom efter att ha sänt den fängslade förläggaren Gui Minhais tvångsbekännelser, skriver Journalisten.

Annons

Annons

Den engelskspråkiga kanalen ägs av statliga China Central Television och har tidigare fått sin licens indragen av Ofcom som förväntas utdöma ett bötesbelopp.

Gui Minhais dotter Angela Gui anmälde kanalen till den brittiska myndigheten efter att den vid två tillfällen sänt hennes fars tvångsbekännelser i tv. Det var programmen The News Desk och World Today som visade Gui Minhai där han uppgav att han ångrade sig. Ofcom har nu fällt kanalen för att ha kränkt Gui Minhais privatliv.

"Tv-kanaler ska inte få sända förnedrande tvångsbekännelser, och jag hoppas att detta beslut bidrar till att den frågan får större betydelse för EU och likasinnade länder när de arbetar med Kina", skriver Angela Gui i ett mejl till Journalisten.

Den kinesiske förläggare Gui Mihai kom till Sverige i slutet av 1980-talet för att studera historia. 1992 fick han svenskt medborgarskap. Så småningom flyttade han till Hongkong där han arbetade som författare och förläggare vid bokförlaget Mighty Current, samt på bokhandeln Causeway Bay Books. Där såldes böcker som den kinesiska regimen förbjudit.

Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons

Annons

Be om att bli uppringd

Mejla oss

banner_sthlm

Nu kan du prova News55 Premium i två veckor för endast 19 kr.

Nu kan du prova News55 Premium i två veckor för endast 19 kr.

Prova idag och få tillgång till allt vårt innehåll!