Underhåll av vägar saknar medel

Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon. Arkivbild.
Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon. Arkivbild.
InfrastrukturTT

Pengarna räcker inte till underhåll och bygge av vägar och järnvägar, enligt Trafikverkets nya plan för 2022–2033, rapporterar Svenska Dagbladet.

Annons

www.krisinformation.se

Annons

www.krisinformation.se

För närvarande kostar underhåll och bygge över 50 miljarder kronor om året.

Inom ramen för de pengar vi har i dag har vi inte en enda krona över till nya investeringar, säger generaldirektör Lena Erixon till tidningen.

När trafiken ökar slits infrastrukturen mer. Dessutom har sträckor från 50- och 60-talen har nått sin tekniska livslängd och måste byggas om snarare än bara renoveras.

Underhållet har varit eftersatt i åratal. För att återställa vägar och järnvägar i det skick de en gång var behövs ytterligare 60 miljarder kronor – pengar som inte finns.

En annan slutsats i planen är att chockpriser på bensin och diesel – typ 50 kronor per liter – skulle kunna bli verklighet om inte Sverige klarar utsläppsmålet från bilar, lastbilar och bussar till 2030. Miljömålet innebär att utsläppen från fordonen ska sänkas med 70 procent jämfört med 2010.

Eftersom satsningen på elektrifiering inte antas ha fått stor effekt redan till 2030, måste biobränsle brukas i allt högre grad. Och för att klara Sveriges klimatmål måste priset på bensin och diesel samtidigt höjas mycket kraftigt så att vägtrafiken minskar tillräckligt, resonerar Trafikverket.

En höjning av bränslepriset får en rad negativa effekter, främst för landsbygden, och 50 kronor litern är förstås inte realistiskt, säger Lena Erixon.
Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons