Elfvings Matblogg
Bättre pommes frites har jag knappast smakat
Ulf Elfving
Annons
Bolaget Meta överväger att införa betalversioner av Facebook och Instagram utan reklam för användare i EU, uppger tre källor med insyn i företaget för The New York Times.
Åtgärden är ett svar på EU:s integritetslagar genom att bolaget erbjuder ett alternativ till sina annonsbaserade tjänster som är beroende av att analysera användarnas data, enligt källorna.
Det är inte känt hur mycket betalversionerna kan komma att kosta eller när de skulle kunna lanseras.
Meta skulle i så fall fortsätta att erbjuda gratisversioner av plattformarna inom EU, enligt källorna.
I juli stoppade EU-domstolen Meta från att kombinera data som samlats in om användare på bolagets plattformar med data från externa webbplatser om inte användarna gett sitt medgivande.
I början av året ålade också Irlands dataskyddsmyndighet Meta att betala 390 miljoner euro för att ha brutit mot EU:s integritetslagar på Facebook och Instagram.
Annons
Annons
Annons
Annons
Be om att bli uppringd
Genom att klicka vidare så godkänner du att bli uppringd på det telefonnummer du anger.
Mejla oss
Genom att klicka vidare så godkänner du att vi hör av oss på den e-post du anger.