Världskriserna färgar studenternas drömlista

Google är återigen den arbetsgivare som flest svenska studenter och före detta studenter drömmer om att arbeta för. Arkivbild.
Google är återigen den arbetsgivare som flest svenska studenter och före detta studenter drömmer om att arbeta för. Arkivbild.
ArbeteTT

Klimatkrisen och coronapandemin färgar av sig på studenternas drömmar om framtida arbetsgivare. Techbolagen stiger samtidigt som fordonstillverkare sjunker.

Arbetsgivaren blir en förlängning av ens värderingar, säger Julia Granström på Academic Works.

Annons

Annons

Det går inte lika bra för Volvo Cars, som halkat ut från topplistan. På bilden syns fordonstillverkningen i fabriken i Torslanda. Arkivbild.
Det går inte lika bra för Volvo Cars, som halkat ut från topplistan. På bilden syns fordonstillverkningen i fabriken i Torslanda. Arkivbild.

Kollapsade ekosystem, torka, bränder och stigande havsnivåer. Som om det inte vore nog att hantera en enda global kris, sveper dessutom ett dödligt virus fram över världen och lamslår samhällen och ekonomier.

Det vore kanske konstigt att tro att det inte skulle påverka hur studenter och yrkesverksamma akademiker resonerar i en av de kanske viktigaste framtidsfrågorna på det personliga planet – nämligen vilka företag som flest drömmer om att jobba för.

Rekrytering- och bemanningsföretaget Academic Works har undersökt vilka arbetsgivare som rankas högst bland studenter och akademiker som varit yrkesverksamma i mindre än fem år.

I år tycks målgruppen vara extra intresserad av arbetsgivare som bidrar till samhällsutveckling, samt klimat- och miljöfrågan, säger Julia Granström, som är ansvarig för undersökningen.
Man vill jobba hos en arbetsgivare som man känner sig stolt över, fortsätter hon.

Techbolagen dominerar

För femte året i rad är Google den allra populäraste arbetsgivaren. Apple tar ett betydande kliv från plats fem till två. Svenska Spotify ligger kvar på tredje plats, och skuggas av ett annat stort streamingbolag: Netflix som halkat in på topp tio-listan.

Techbolagen kniper med andra ord de fyra högsta placeringarna. På årets topplista finns dessutom sex techbolag (inräknat Microsoft och svenska speltillverkaren Dice), jämfört med fyra under förra året.

Julia Granström säger att många studenter och yrkesverksamma förknippar teknikbolag med framtiden.

När vi pratat med målgruppen har många en känsla av att mer sker digitalt i och med coronapandemin. Vi kommer att ha ännu större behov av bra tekniska lösningar, säger Granström.

Fordonstillverkare har gjort en motsatt resa. Volvo Cars och Scania har halkat ut från listan, och Volvo Group har petats nedåt ett hack till plats nio. Elbilstillverkaren Tesla som innehade femteplatsen under förra året finns inte heller med på årets topplista.

Annons

Annons

Fordonstillverkare på reträtt

Tesla har sannolikt fallit bort eftersom bolaget inte har synts lika mycket som tidigare, och eftersom det inte erbjuder särskilt många tjänster i Sverige, säger Granström. Men för Volvo Cars och Scania handlar det snarare om att fordon som släpper ut växthusgaser pekas ut som bidragande till klimatkrisen.

Volvo Cars finns fortfarande med på plats 19, det är inte så att de inte är attraktiva längre. Men anledningen till att bilindustrin har halkat ned lite grann är framför allt kopplat till klimatfrågan, säger Granström.

Studenter och yrkesverksamma i början av karriären bildar sig en uppfattning om framtida arbetsgivare genom medierapportering, men också genom sociala medier och det egna nätverket. Företag har mycket att vinna på att uppfattas som attraktiva, säger Granström.

En felrekrytering kan kosta uppemot en miljon kronor. Vill man fortsätta växa och utvecklas som bolag och nå sina strategiska mål, är rätt medarbetare a och o. Att vara attraktiv är en nyckel till att lyckas rekrytera den kompetensen.
Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons