A-
A+

“Viktigt att det inte känns improviserat”

Måns Lekander börjar den här veckan sin studier för att bli gymnasielärare och kommer som första årskull utbildas i att ge sexualundervisning – något han tycker känns viktigt att prata om.
Måns Lekander börjar den här veckan sin studier för att bli gymnasielärare och kommer som första årskull utbildas i att ge sexualundervisning – något han tycker känns viktigt att prata om.
UtbildningTT

Matilda Söderman och Måns Lekander önskar att lärarna kan hjälpa framtida elever att våga prata om det som känns svårt – och att utbildningen ska ge dem som framtida lärare verktygen.

Annons

Annons

Matilda Söderman hoppas att gymnasieeleverna hon ska undervisa i framtiden inte tycker att sex och relationer är lika pinsamt som yngre elever, och att de kan ha bra samtal om svåra ämnen.
Matilda Söderman hoppas att gymnasieeleverna hon ska undervisa i framtiden inte tycker att sex och relationer är lika pinsamt som yngre elever, och att de kan ha bra samtal om svåra ämnen.
Jag tycker att det är bra att man inte skymmer undan att det kan uppstå sexuella trakasserier i skolan och i arbetslivet. Man ska kunna prata om upplevelser i ett tryggt rum och då är det viktigt att lärarna fått verktyg att hantera de frågorna, säger Matilda Söderman.

Hon bor i Göteborg, är 29 år gammal och börjar nu sin första termin på ämneslärarprogrammet vid Göteborgs universitet med spanska som huvudämne.

Matilda Söderman är först tveksam till om hon som ska bli gymnasielärare verkligen kommer att ha sexualundervisning och har inga tydliga förväntningar på sin egen utbildning i ämnet. Men den här förändringen gäller alla.

Inte lika pinsamt

Jag tycker att det känns positivt, i och med att man är äldre i gymnasiet så kanske det känns lättare att prata. Jag tror att det finns en mognad och att allt inte känns lika pinsamt när man är 16–18 år, som när man är 13 år, säger hon.

TT: Är det något som känns svårt med att undervisa i sex, relationer och samtycke?

Att det är ganska allvarliga saker. Man vet inte vad elever har varit med om, det kan vara jättekänsligt för vissa. Att upptäcka det och förmedla att man är där också för att lyssna kan vara svårt, säger Matilda Söderman.

20-åriga Måns Lekander från Tjörn som ska plugga på Lunds universitet oroas inte över allvaret.

Jag litar på mig själv att jag gör det bästa av det hela. Med underlaget jag får från utbildningen tror jag att det kommer att lösa sig. Jag är inte oroad över att det inte ska fungera, säger han.

Han ska också bli gymnasielärare och undervisa i matte och svenska.

Att undervisningen inte är improviserad känns väldigt viktigt. Att veta vad man ska snacka om och redan har fått tänka på hur man ska förmedla det till ungdomarna tror jag kommer att hjälpa till mycket i klassrummet, säger han.

Annons

Annons

Kommer förändra

TT: Hur känner du inför att stå inför klassen och undervisa om sex, relationer och samtycke?

Jag tror det kan vara konstruktivt, man vet ju hur ett barn kommer till, men könsnormer, roller i samhället och hur man ska bete sig mot det andra könet är något som definitivt kan vara relevant även i gymnasieåldern, säger han.

Syftet med att bygga ut sexualundervisningen är att minska övergrepp och trakasserier genom bättre kunskap om sexualitet, normer, värderingar och gränser.

TT: Kan man nå ända dit?

Förändring kommer det definitivt att dra med sig, säger Måns Lekander.

TT: Är det rimligt att lärare och skolan ska ta det här ansvaret?

Det kan kännas som ytterligare en sak man inte har tid med, men just nu känns det bara positivt tycker jag, säger Matilda Söderman.
Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons

Annons

Be om att bli uppringd

Mejla oss

Prova vårt medlemskap i en månad för endast en krona!