A-
A+

Vilseledande godisreklam stoppas

Cloettas anläggning i Ljungsbro utanför Linköping. Arkivbild.
Cloettas anläggning i Ljungsbro utanför Linköping. Arkivbild.
EkonomiTT

Annons

Annons

Konfektyrbolaget Cloetta gör avbön och stoppar reklamen för godiset Gott och blandat, rapporterar Dagens Nyheter.

Reklamen med påståenden som "enklaste sättet att bjuda på fruktsallad" och "uppdatera din fruktstund" har väckt stark kritik.

Konsumentverket har under den senaste veckan fått in 56 anmälningar om att reklamen är vilseledande, enligt nyhetsbyrån Siren.

Enligt tillverkaren innehåller godiset 50 procent frukt, vilket tolkats som att hälften består av fruktpuré och fruktjuicer.

"Vi tar till oss av kritiken och tar med oss denna lärdom in i framtida kampanjer", skriver Mikael Blomqwist, kommunikationschef på Cloetta Sverige, i ett mejlsvar till DN.

Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons

Annons

Be om att bli uppringd

Mejla oss

1kr_kampanj_bottombar

Prova Premium i en månad för endast en krona.