A-
A+

Vinterdäck vanliga i dödsolyckor sommartid

17 procent av bilarna i en granskning av dödsolyckor sommartid hade vinterdäck på minst ett hjul. Bland bilister i allmänhet är det omkring sju procent som kör med vinterdäck på sommaren. Arkivbild.
17 procent av bilarna i en granskning av dödsolyckor sommartid hade vinterdäck på minst ett hjul. Bland bilister i allmänhet är det omkring sju procent som kör med vinterdäck på sommaren. Arkivbild.
TrafikTT

Bilar med vinterdäck är tydligt överrepresenterade i dödsolyckor sommartid. Det visar en ny studie, där man granskat uppgifter om 800 personbilar i dödsolyckor under maj–september i tio år.

17 procent, alltså en bil av sex, hade vinterdäck.

Annons

Annons

Omkring sju procent av bilisterna kör med vinterdäck på ett eller flera hjul om sommaren, enligt en ny och ännu inte publicerad rapport från Trafikverket och Däckbranschen. Det rör sig nästan alltid om dubbfria vinterdäck.

I statistiken om dödsolyckor visade sig alltså vinterdäcken vara betydligt vanligare.

Förvånande, säger Mattias Hjort, forskningsledare på VTI.

Han hade inte väntat sig att skillnaden skulle vara så stor.

Sämre grepp

Dubbfria vinterdäck som anpassats för nordiska vinterförhållanden ger omkring 15 procent längre bromssträcka på asfalt om sommaren, om man jämför med sommardäck.

Det beror på mönster, och på att gummiblandningarna i däcken gjorts för olika temperaturer.

Men exakt vilka konsekvenser själva skillnaden i väggrepp har för trafiksäkerheten vet vi inte, påpekar Mattias Hjort.

Han tror att även faktorer som har med föraren att göra kan ligga bakom att vinterdäck är relativt vanliga i sommarolyckor.

Det kan finnas koppling mellan valet av däck och hur man är som bilförare, säger Mattias Hjort.

Annons

Annons

Äldre bilar?

Mindre noggranna bilförare är sannolikt överrepresenterade i statistiken om dödsolyckor – och kanske även är mer benägna att låta samma däck sitta på året runt?

Det kan också finnas en koppling mellan vinterdäck, äldre bilar och sämre krockskydd, funderar Mattias Hjort.

För att förstå sambandet behöver man göra en större studie.

Hur stor del av detta beror på själva däcken?, undrar Hjort retoriskt.

Att köra med dubbfria vinterdäck på sommaren är vanligast i de södra delarna av Sverige, har tidigare rapporter visat. Längre norrut har fler bilister dubbdäck på vintern, och tar av dem sommartid.

Däckrazzia

Det har visat sig i den årliga "däckrazzian", som Däckbranschens informationsråd gör tillsammans med polisen och flera andra aktörer.

"Razzian" görs i anslutning till polisens ordinarie trafikkontroller. Bland annat granskas lufttryck och mönsterdjup. Det är frivilligt att delta i däckkontrollen.

Årets "razzia" inleds i dag, måndag, och görs i Skåne, Västra Götaland, Södermanland och Västerbotten, samt på Gotland.

Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons

Annons

Be om att bli uppringd

Mejla oss

Prova vårt medlemskap i en månad för endast en krona!