News55

Hur kan man bli kränkt av en bild på en kräfta?

Leif Schulman
Leif Schulman
Uppdaterad: 09 apr. 2024Publicerad: 16 sep. 2018

Vad har hänt med vår förmåga till empati och vilja att förstå varandra? En kräfta med guldring är djurplågeri och en extra veckas ledighet till barnföräldrar blir en provokation.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I dagens samhälle stöter vi allt oftare på exempel då människor som medvetet väljer att misstolka budskap, vägrar att se saken från någon annans sida och ständigt hävdar den egna tolkningsrätten. Den vuxna i rummet har checkat ut och dragit iväg och lämnat en skara småglin med enögd syn på tillvaron.

Butikskedjan Guldfynd gjorde nyligen reklam för sina produkter med att så här i kräfttider lansera en kampanj med en bild på en tallrik med röd och grann kräfta som har en glittrande ring i klon. ”Ladda för kräftfest! Ett nytt smycke sätter guldkant på festen!”, lyder budskapet. En i mängden av annonser som man snabbt bläddrar förbi. Alla utom 21-åriga Ebba. Där vi andra ser en kräftskiva med extra touch ser hon: ”en exploatering av djur i ett kommersiellt syfte som är skev”. Och naturligtvis väljer flera att se denna oskyldiga reklam från en kränkt medborgares perspektiv.

Djurrättsorganisationen Djurens rätt hakar på. Jo, det är sant. Det är inte en Grotesco-satir. ”Det här var väl ett väldigt tråkigt sätt att sälja ringar på. Inte så mycket guldkant för kräftan!” skriver organisationen på Instagram. Det hela slutar med att butikskedjan tvingas be om ursäkt och ta bort sin annons från vidare publicering. Allt för att några medvetet väljer att misstolka ett budskap.

https://www.instagram.com/p/BnDgyi2nUch/?utm_source=ig_web_copy_link

Några dagar senare ropar ny grupp som vägrar se saker från både sidor på uppmärksamhet. Det visar sig att Socialdemokraterna i valspurten skickat ut ett kampanjbrev till 250 000 föräldrar som har barn på fritidshem och skolor. På framsidan av reklambladet, formulerat som ett infoblad från skolan, står det att skolan och fritidshem är stängt på fredag. Vänder man på bladet framgår det att det är ett led i Socialdemokraternas vallöfte om fri familjevecka med partiets logga på stor och tydlig plats.

Valhänt och luddigt må man tycka. Men naturligtvis fanns det föräldrar som vägrade vända blad och valde att tolka det hela bokstavlig. En fyrbarnspappa som Expressen talat med berättar att barnen blev jätteglada då de fick veta att skolan var stängd. När det sedan visade sig vara fel (pappan lyckades vända bladet och läsa det S-märka budskapet) var skadan redan skedd. ”Jag blev förbannad”, säger den förorättade fadern som nu tvingades förklara för barnen att allt var sossarnas fel. ”De tyckte det var tråkigt och blev lite ledsna”, säger han om sina stackars barns traumatiska reaktion som sossarna ställt till med.

En del av förklaringen till dessa reaktioner ligger förstås i att människor tolkar och reagerar på information, argument och budskap precis så som alla politiker gör i tv. När hörde ni senast en empatisk politiker i en debatt? En politiker som kan se och erkänna det vettiga i en meningsmotståndares inlägg? I höstens valrörelse och debatter har alla valt att se allt i svart eller vitt och att ständigt misstolka motståndarnas budskap.

En kräfta med guldring är djurplågeri, och en extra veckas ledighet till barnföräldrar är valfläsk och slöseri med statskassan.

ANNONS

Och det har inte blivit bättre i efterspelet efter valet. Här ser man ständigt motståndarnas argument som halvtomma istället för halvfulla. Det bådar inte speciellt gott för blocköverskridande lösningar.

 

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS