TV-mannen och journalisten Janne Andersson gick bort nyligen, som vi tidigare skrivit om här på News55. Han var en tung tv-profil som framför allt kom att sätta sin prägel på nyhetsjournalistiken i både SVT och TV4.
Så har de stora medierna glömt bort sin publik
Mest läst i kategorin
På det förstnämnda var han med att dra igång de regionala nyheterna och 1989 kom han till TV4 och jobbade som nyhetschef vid lanseringen av Nyheterna och morgonstudion.
För den stora tv-publiken blev han främst känd som TV4:s tittarombudsman, en tjänst han tillträdde 2002. Här var han tittarnas länk till programchefer och producenter. Som tittarombudsman stod han verkligen på tittarnas sida och kunde vara både orädd och starkt kritisk mot sin egen arbetsgivare.
Framgången med TV4:s satsning gjorde att SVT gav en av sina främsta profiler, nyhetsankaret Claes Elfsberg, 2005 rollen som bolagets tittarombudsman. Både SVT och TV4 hade med andra ord öppnat både dörrar och fönster för tittardemokrati. Även dagstidningar som DN införde läsarombud, och i dags- och kvällstidningspress vimlade det av tv-krönikörer som levererade dagliga recensioner av kanalernas utbud. Det var högkonjunktur för tv-tyckande i alla dess former.
Men 2007 lämnade Elfsberg sin post och 2010 gick Janne Andersson i pension. Ingen av dem ersattes. Och DN:s läsarombud försvann också i samma veva.
Idag är det ingen som lyssnar på tittarna. När SVT lade ner tittarombudsmannen meddelade man att kontakten med publiken skulle förstärkas. ”Publikservicen ska byggas ut så att det blir lättare att komma fram till SVT och det blir fler direkta möten med publiken i samband med evenemang”, stod det i bolagets pressmeddelande.
Hur har man levt upp till dessa löften? Dåligt, skulle jag vilja säga. Intresset för vad den gemene tv-tittaren tycker och tänker har ingen prioritet. Tyvärr inte i pressen heller. De dagliga tv-recensionerna har helt försvunnit ur spalterna.
Vill man som tittare lämna synpunkter på innehållet i tv får man leta länge och noga innan man hittar de mailadresser som står till tittarnas förfogande på kanalernas hemsidor. Jag mailade själv in till denna publikkontakt med synpunkter på produktionen av en av SVT:s egenproducerade sportsändningar för några veckor sedan. Jag fick faktiskt ett svar där man beklagade att jag inte var nöjd och fick vidare veta från kommunikatören: ” Jag tar vidare dina ord internt till redaktionen och önskar dig en fortsatt fin vecka.” Något svar från redaktionen ifråga fick jag inte. Däremot fick jag någon dag senare ett mail från SVT där jag ombads betygsätta min kundupplevelse! Ständigt dessa kundupplevelser som företagen tycker att vi konsumenter ska utföra. Jag gav naturligtvis lägsta betyg och har inte hört ett knyst från SVT i frågan sedan dess.
Missnöjda tv-tittare förvinner inte bara för att man gör det svårare för dem att komma till tals. På nätet och på Facebook vimlar det av forum för sådana som är missnöjda med SVT. De flesta av dem är allt annat än seriösa, här frodas alla konspiratoriska och stereotypiska åsikter om SVT. När inte kanalerna själva tar ansvar för att lyssna på och ta hand om sina tittare är det bland föga sansade opinionsbildare de hamnar. Ge oss tillbaka en tittarombudsman!
Senaste nytt
Tänk inte mer på bokföringen (än du behöver)
Med Fortnox är bokföringen uppdaterad i realtid, så att du alltid kan lita på siffrorna.
Rekommendationer om RS-virus – detta bör du veta
Folkhälsomyndigheten har publicerat rekommendationer om vaccination mot RS-virus till vissa grupper för att skydda mot allvarlig sjukdom. Här får du veta mer om deras råd.