News55

Företaget som använder lågpris som tillväxtmotor i kristider

Lina Clausen
Lina Clausen
Uppdaterad: 21 maj 2025Publicerad: 21 maj 2025

Trots en tuff ekonomisk verklighet med stigande räntor, hög inflation och ökad osäkerhet för både konsumenter och företag, finns det ljuspunkter i handeln.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Privatekonomi

Experten: Så påverkas ditt hushåll av ränteläget 2025

20 maj 2025
Elbilar
Spela klippet
Privatekonomi

Släng er i väggen, Tesla – nu säljer konkurrent flest elbilar i Sverige

19 maj 2025
engeseth
Spela klippet
News55 TV

Stefan Engeseth om Homo Stupido – boken om människans dumhet

17 maj 2025
Spela klippet
News55 TV

Domen från läsarna: "Hälften tycker att EFN saknar trovärdighet"

15 maj 2025
Spela klippet
News55 TV

Snart är räckvidd inte längre ett problem hos elbilar

09 maj 2025

Ett av de tydligaste exemplen är lågprisbutikernas framfart.

Medan många butiker kämpar med vikande marginaler, fortsätter lågprissegmentet att växa.

Enligt en färsk rapport från Handelsbanken har lågprisbutikerna vuxit med hela 9 procent mellan 2017 och 2023.

Det förklarar Fredrik Mässing, vd för företaget Prisma Properties, i studion.

MISSA INTE: Experten: Så påverkas ditt hushåll av ränteläget 2025. News55

Företaget som rider på trenden

Prisma Properties är ett nordiskt fastighetsbolag specialiserat på just lågprisbutiker och snabbmatsrestauranger.

Bolaget, som finns i Sverige, Norge och Danmark, har på kort tid byggt upp ett modernt och energieffektivt fastighetsbestånd med över 130 fastigheter – från Kiruna i norr till dansk-tyska gränsen i söder, enligt Dagens PS.

ANNONS
ANNONS

Tre starka affärsben

Prisma Properties arbetar inom tre huvudsakliga segment: dagligvaruhandel, lågprishandel och snabbmat (QSR – Quick Service Restaurants).

Bland hyresgästerna finns välkända aktörer som Willys, Lidl, Dollarstore, Jula, Rusta, Jysk samt snabbmatskedjor som McDonald’s och Max.

Kombinationen av lågpris och lättillgänglig service visar sig vara en vinnande formel, förklarar Mässing

Företaget har valt att fokusera på nyutvecklade fastigheter.

Hela 70 procent av beståndet är byggt efter 2016, och nästan hälften av lokalerna har hög energiklassning (A eller B).

Ett skifte i konsumentbeteendet

En av förklaringarna till lågprisbutikernas framgång är att konsumenternas beteende håller på att förändras i grunden.

ANNONS

I länder som Tyskland och Danmark är det sedan länge socialt accepterat att handla lågpris – oavsett inkomstnivå.

Nu ser vi samma utveckling i Sverige. Det har blivit helt normalt att välja lågprisalternativ, även för konsumenter med god ekonomi.

”Om vi jämför Sverige med övriga nordiska länder och Tyskland till exempel, är det accepterat att handla lågpris – oavsett om du har en liten eller stor plånbok. Vi går mot det köpbeteendet här i Sverige”, säger Prisma Properties vd.

Se även:

Professor i ekonomi föreslår höjd fastighetsskatt. News55

Trendbrott: Många lediga hyreslägenheter. News55

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS