Efter över hundra år utomlands är motorjakten Lilian II på väg hem till Sverige.

Mest läst i kategorin
Med sin unika historia, sitt fantastiska skick och sina tekniska innovationer är båten ett levande kulturarv.
Och snart ska hon få ett nytt hem hos en ideell förening.
MISSA INTE: Efter 24 försök – man ertappad med öronsnäcka vid teoriprov. News55
En av världens bäst bevarade fritidsbåtar
Lilian II byggdes 1915 och räknas idag som en av de bäst bevarade fritidsbåtarna i världen. Ritad av en av Sveriges främsta båtkonstruktörer och byggd på ett varv med anor från 1700-talet, är båten unik i både konstruktion och skick.
“Hon beskrivs ofta som en av de mest välbevarade fritidsbåtarna i hela världen,” säger Gunnar Haglund, ordförande i Motor Yacht Society.
“Allt är unikt. Och att hon är välbevarad, så att hon är i originalskick,” förklarar Haglund.
Senaste nytt
Världsunikt skick
Att en så gammal båt är i originalskick är mycket ovanligt. Enligt Haglund finns det få motsvarigheter i världen.
“Det är så pass ovanligt att hon är den enda äldsta i det skicket. Så det är helt unikt. Världsunikt,” säger han och tillägger:
“När vi har letat så finns det i USA några liknande fall. Men de kanske är tio år yngre.”
Tekniskt banbrytande
Vid tiden för sin tillkomst var Lilian II också tekniskt revolutionerande. Hon var den första yachten som utrustades med dieselmotorer, tidigare hade liknande båtar drivits med ångmaskiner.
“Det var väldigt moderna grejer på den tiden.”
Det var en dansk bankir som beställde båten.
“Han letade efter det bästa. Det bästa konstruktören, det bästa varvet, de bästa motorerna.”
Bevarad med respekt
Sedan dess har Lilian II haft ett fåtal ägare, men alla har visat samma respekt för originalskicket.
De nuvarande ägarna, Hilary och Scott Pereira, vill att kulturarvet nu ska komma hem till Sverige igen, enligt Skippo.
“De har haft ekonomiska resurser. De har haft besättningsmän som har skött henne när de har åkt – och de har haft personal som har underhållit henne när hon ligger vid kaj.”
Det mest förbluffande, enligt Haglund, är att båten är i så gott skick än idag.
“Allt är original. Och att det är så vackert. Allting är designat in i minsta detalj.”
Enligt experten är det omöjligt att sätta ett ekonomiskt värde på Lilian II.
“Det kulturhistoriska värdet är enormt.”
En ny framtid i Sverige
Nu återvänder båten till Sverige.
Hon mellanlandar först i Karlskrona, sedan i Västervik där hon kommer att övervintra.
Där sker även ett ägarbyte, nästa år beger hon sig vidare till Stockholm.
Haglund berättar om den nya ägaren:
“Det är en ideell förening som engagerar sig för den här typen av båtar”.
Se även:
Fynda: Drömläge att köpa båt – därför har priserna rasat igen. News55
Lyxkatamaranen som drivs av solen. Dagens PS

Julia Lundberg har arbetat på både Dagens PS och Realtid med ekonomijournalistik tidigare. Som skribent News55 fokuserar hon på alla ämnen som berör seniorer. Inte minst ekonomi och privatekonomi, men även hälsa, husdjur, familj och det goda i livet.

Julia Lundberg har arbetat på både Dagens PS och Realtid med ekonomijournalistik tidigare. Som skribent News55 fokuserar hon på alla ämnen som berör seniorer. Inte minst ekonomi och privatekonomi, men även hälsa, husdjur, familj och det goda i livet.