News55

Motorjournalisten: Bilfria gator möter motstånd

Julia Lundberg
Julia Lundberg
Uppdaterad: 23 juli 2025Publicerad: 23 juli 2025

Stockholm blir allt mer bilfritt, men önskan om att kunna parkera kvarstår.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Aktier
Spela klippet
News55 TV

Börsprofilen Ebba vill få fler att spara i aktier: Startade "finansläger"

22 juli 2025
Aktier
Spela klippet
News55 TV

Så handlar du aktier billigast och smartast för din plånbok

22 juli 2025
guld
Spela klippet
News55 TV

Alternativ till ditt sparande: Bitcoin, guld och platina

19 juli 2025
företaget
Spela klippet
News55 TV

Företaget som använder lågpris som tillväxtmotor i kristider

17 juli 2025
hunden
Spela klippet
News55 TV

Så hett blir det för din hund kvar i bilen – ”på bara några minuter”

16 juli 2025

En ny SIFO-undersökning visar att många svenskar uppskattar bilfria gator, men samtidigt ogillar idén att ta bort parkeringsplatser.

Frågan är hur dessa önskemål ska kunna förenas.

MISSA INTE: Så hett blir det för din hund kvar i bilen – ”på bara några minuter”. News55

Bilfria gator lockar

Enligt Åsa Wallenrud, motorjournalist på Dagens PS, visar undersökningen en tydlig dubbelmoral i svenskarnas inställning.

”Ja, det vill man ju väldigt gärna ha, bilfria gator. Det är ganska trevligt att strosa omkring på sommaren och äta glass och sätta sig på en uteservering”, säger hon.

Men samtidigt vill folk kunna köra och parkera sina bilar.

”Man vill också ha möjligheten att parkera såklart, för hur kommer man annars in till stan?” konstaterar Wallenrud och kallar situationen ”lite som en utopi”.

ANNONS
ANNONS

Två motstridiga behov

Att vilja ha både bilfria gator och tillgång till parkering är en tydlig motsägelse, enligt Wallenrud.

”Det hänger ju inte ihop överhuvudtaget. Det blir otroligt svårt att tillgodose de här två behoven, för man måste ta sig in”, säger Wallenrud.

Behovet av bilen finns fortfarande kvar hos många, menar hon, särskilt bland dem som bor i innerstan eller behöver transportera barn och varor.

Företagen pressas

Att ta bort parkeringsplatser påverkar även företag och butiker negativt. Tidigare förslag om att införa en zon där endast elbilar skulle tillåtas i Stockholms innerstad stoppades efter hård kritik.

”Det blev ju ramaskri direkt där, därför att handlarna inte kan få sina transporter och man kan inte komma till sina hem”, säger Wallenrud.

Enligt henne visar det hur svårt frågan är att lösa i praktiken.

ANNONS

Så kan staden bli bilfri

Hur ska då staden bli mer bilfri men ändå tillgänglig?

”Jag tänker att man kanske kan satsa lite mer på de här olika zonerna. Då tar man ju inte bort bilkörandet helt utan man får bara köra en viss typ av bil vilket kan vara ett sätt att komma förbi det här”, föreslår Wallenrud.

Hon ser även möjligheter i hyrbilar och bilpooler.

”Det andra är att bättre och mer incitament för hyrbilar och bilpooler av olika slag som kanske bara de får finnas i vissa delar av stan.”

Samtidigt erkänner hon svårigheterna:

”Det här blir svårt och jag är ingen stadsplanerare direkt. Jag gillar gågata och jag gillar bilfri innerstad själv. Men vi måste ju kunna komma in och ut på något sätt.”

Se även:

ANNONS

Lista: De bästa och billigaste begagnade bilarna. News55

Miljözoner och dieselpriser – undvik sommarens bilsemesterfällor. News55

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Julia Lundberg
Julia Lundberg

Julia Lundberg har arbetat på både Dagens PS och Realtid med ekonomijournalistik tidigare. Som skribent News55 fokuserar hon på alla ämnen som berör seniorer. Inte minst ekonomi och privatekonomi, men även hälsa, husdjur, familj och det goda i livet.

Julia Lundberg
Julia Lundberg

Julia Lundberg har arbetat på både Dagens PS och Realtid med ekonomijournalistik tidigare. Som skribent News55 fokuserar hon på alla ämnen som berör seniorer. Inte minst ekonomi och privatekonomi, men även hälsa, husdjur, familj och det goda i livet.

ANNONS
ANNONS