De digitala läsarna av någon tidning blir allt äldre. Nu är den största andelen av digitala prenumeranter för första gången över 65 år.
Mest läst i kategorin
Enligt en undersökning gjord av Göteborgs Universitet så har bara 43 procent av svenskarna mellan 25 och 85 år tillgång till en morgontidning. Det rapporterar Senioren.
Det är en nedgång från i fjol då 47 procent hade tidningsprenumeration.
MISSA INTE: 460 eller 1 590 kronor – hur mycket mer pension får du nästa år?
I undersökningen ingår både digitala och fysiska tidningar. För 24 år sedan var det 64 procent som hade tillgång till morgontidning.
Det visar data från en årlig undersökning vid Göteborgs universitet. Enligt undersökningen är den största andelen digitala prenumeranter numera över 65 år.
“Tidningsläsningen har alltid varit mest utbredd i de lite äldre åldersgrupperna. Eftersom det blivit allt dyrare att trycka och distribuera tryckta tidningar har det blivit viktigt för tidningsföretagen att förmå de äldre läsarna att gå över till digitala prenumerationer i stället. Resultaten från Mediebarometern visar att det på många sätt har varit ett framgångsrikt arbete”, säger Karin Hellingwerf, medieanalytiker vid Nordicom.
De som läser tidningen minst är unga män utan högskoleutbildning samt med lägre inkomst.
“Våra siffror visar att det finns en digital klyfta i befolkningen när det gäller tillgången till den professionella journalistik som dagspressen förmedlar online. Det är framför allt inom den urbana medelklassen som morgontidningarna varit framgångsrika med att sälja in sitt digitala innehåll”, säger Jonas Ohlsson vid Nordicom.
Läs mer om ekonomi:
460 eller 1 590 kronor – hur mycket mer pension får du nästa år?
Pensionsmyndigheten: Dags att gå i pension 2025? Så ansöker du
Sparprofilen Felicia Schön om Riksbankens viktiga beslut: “Julklapp”
Redaktionschef Bilbo Göransson på E55 har arbetat som journalist i tio år på radio, teve och flera tidningar, bland annat på DN och UNT, och har erfarenhet som både reporter, webbredaktör och ekonomiredaktör.
Redaktionschef Bilbo Göransson på E55 har arbetat som journalist i tio år på radio, teve och flera tidningar, bland annat på DN och UNT, och har erfarenhet som både reporter, webbredaktör och ekonomiredaktör.