News55

Köpa länkar: Få de bästa länkarna för att ditt företag ska ranka etta

Artikelbild
News55 Partner
News55 Partner
Uppdaterad: 14 okt. 2024Publicerad: 01 okt. 2024

Att köpa länkar kan vara det som får din webbplats att klättra i sökmotorernas resultatlistor. Länkbygge är dock komplext och det finns flera faktorer som avgör huruvida en länk är bra eller inte. Här går vi igenom hur du får de bästa länkarna till din webbplats.

Mest läst i kategorin

Att ranka högt i sökmotorerna kan ta ditt företag till nya nivåer. Högst upp i sökmotorerna florerar mängder av potentiella kunder. Om du får dem att klicka in på din webbplats kan du öka konverteringarna markant.

För att ranka högt krävs kontinuerligt arbete med SEO. En av de i särklass viktigaste delarna av SEO är att bygga länkar till din webbplats. I den här artikeln berättar vi på IncRev.co, som besitter nischad expertis inom länkbygge, allt du behöver veta för att få de bästa länkarna och ranka etta.

Vad är länkbygge?

Att köpa länkar handlar om att få externa länkar till din webbplats. När en webbplats länkar till din, stärks din webbplats auktoritet och trovärdighet i sökmotorernas ögon. Detta i sin tur leder till att din webbplats visas högre upp i sökresultaten.

Köpa länkar för SEO: Så hittar du högkvalitativa länkar

När du ska köpa länkar för din SEO finns mycket att tänka på. Ju fler länkar, desto högre auktoritet får din webbplats, brukar det heta. Men så är inte fallet. För att ranka högt i sökmotorerna bör du tänka kvalitet före kvantitet.

Alla webbplatser bidrar nämligen inte med lika mycket länkkraft – länkar från vissa sidor kan till och med leda till att din webbplats straffas av sökmotorerna. 

Så hur gör man för att hitta bra länkar? Det finns en rad mätetal att hålla koll på, såsom:

  • Webbplatsens auktoritet (DR/DA)
  • Organisk trafik till webbplatsen 

Viktigt att komma ihåg är att dessa punkter endast avslöjar en liten del av sanningen om en länk är bra eller inte. Det finns fler, viktigare faktorer att hålla koll på och den stora nyckeln stavas relevans.

Webbplatsens relevans för din bransch

Relevans är en av de viktigaste faktorerna för ett effektivt länkbygge. Länkar från webbplatser som är relevanta till din hemsida och din bransch ger mer länkkraft än länkar från sidor som är irrelevanta för din nisch.

Om du driver en byggfirma, till exempel, vill du ha länkar från byggtidningar eller andra webbplatser som handlar om byggbranschen. 

Med det sagt kan länkar från webbplatser som inte exakt matchar din bransch också ge länkkraft. Finns det däremot ingen koppling mellan webbplatsen som länkar och din, bör du undvika länken då det faktiskt kan ge motsatt effekt.

Om du driver en svensk webbplats vill du även se till att köpa svenska länkar. Det är inte bara webbplatsens tematiska relevans som spelar roll – även den geografiska relevansen är avgörande.

Kort sagt spelar det ingen roll hur hög auktoritet eller mycket trafik en webbplats har – är sidan och innehållet inte relevant för din bransch kommer den inte ge full länkkraft.

Länkens relevans i innehållet

När du ska köpa länkar för SEO vill du även se till att din länk hamnar i rätt kontext. För att få full länkkraft vill du att länken fungerar som en referens i en artikel som handlar om samma ämne som din webbplats. Om Google uppfattar länken som onaturlig, kan länkkraften minska radikalt.

Viktigt är även att ankartexten, den klickbara texten i en länk, är relevant för den sida som länkas till. Google använder nämligen ankartexten, och texten runtom den, för att bättre förstå vad sidan som länkas till handlar om och att avgöra vilka sökord den ska ranka på.

Med det sagt är det viktigt att variera ankartexterna. Annars kan Google misstänka manipulation och ignorera länken eller, i värsta fall, straffa din webbplats.

Länkbygge kräver nischad expertis

Att hitta länkar och utvärdera dem kräver stor kunskap och stora investeringar i tid. Därav är det en fördel att ta hjälp av en SEO-byrå med nischad expertis. Byrån gör allt arbete åt dig – från att hitta de bästa länkarna till att producera innehåll och publicera dem – för att ge ditt företag de bästa möjligheterna att ranka etta i sökmotorerna.  

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
News55 Partner
News55 Partner

Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte News55 eller redaktionens åsikter.

News55 Partner
News55 Partner

Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte News55 eller redaktionens åsikter.