I vanliga fall får du inte tillbaks några pengar om nätbedragare eller telefonbedragare lurat dig. Men en kvinna i Flen lyckades få tillbaka pengarna av banken efter ett sådant bedrägeri. Så här gjorde hon.
Mest läst i kategorin
En kvinna i Flen blev uppringd av vad hon trodde var bankens säkerhetspersonal.
Skamlösa lögner
Personen i luren utgav sig för att jobba med bedrägeribevakning, och berättade att kvinnan var utsatt för ett pågående cyberangrepp mot hennes konot.
För att stoppa bedrägeriet behövde kvinnan ladda ner en skärmdelningsapp och logga in på bank-id.
Senaste nytt
Appen hackade hennes bankuppgifter
Men det var inte banken som hade ringt, och appen hon laddade ner var inte någon säkerhetsåtgärd. Istället var det en spionapp som via hennes telefon kunde stjäla hennes inloggningsuppgifter och tömma hennes konton på de sista kronorna hon hade, som en del av ett avancerat men vanligt förekommande bedrägeri.
Hon förlorade 26 000 kronor.
26 000 kronor försvann
Där brukar historien sluta. Bankernas praxis är att inte betala ut någon ersättning till de som självmant, om än av oförsiktighet eller god tro, delar med sig av sina bankuppgifter och kontotillgångar under ett pågående bedrägeri.
Banken motvillig
Banken ville därför inte betala ut några pengar.
Men även om kvinnan agerade oaktsamt så var det inte klandervärt, menar Allmänna Reklamationsnämnden ARN. Hon klagade nämligen till myndigheten när banken vägrade kompensera henne för de försvunna pengarna. Det rapporterar SVT Sörmland. Kvinnans överföringar undertecknades med hennes eget bank-id men utan uppsåt.
Därför får hon själv stå för 12 000 kronor av de förlorade pengarna, men banken ska ersätta henne för de andra 14 000 kronorna som hon blev av med.
Om du blir utsatt för ett bedrägeri men banken vägrar ersätta dig kan det vara värt att göra som kvinnan i Flen.
Läs mer om bedrägeri:
Expert: Så sparar du en miljon till i pension, skattefritt
Här växer dina pengar dubbelt så snabbt: Tjäna 4 710 kronor
Redaktionschef Bilbo Göransson på E55 har arbetat som journalist i tio år på radio, teve och flera tidningar, bland annat på DN och UNT, och har erfarenhet som både reporter, webbredaktör och ekonomiredaktör.
Redaktionschef Bilbo Göransson på E55 har arbetat som journalist i tio år på radio, teve och flera tidningar, bland annat på DN och UNT, och har erfarenhet som både reporter, webbredaktör och ekonomiredaktör.