Matvarorna har ökat i pris de senaste åren. Tänk därför till extra noga inför nyårsmåltiden, varnar prisexperten Ulf Mazur. Trots att inflationen stannat in på totalen så har vissa matvaror som äts på nyår sprungit iväg ordentligt.
Mest läst i kategorin
I undersökningen ingår femton produkter som är brukar sälja ordentligt till nyår.
MISSA INTE: Ny skatt redan 1 januari: Viktigaste förändringarna för din plånbok
Favoriterna på nyår
Bland annat kaffe, som blivit 19 procent dyrare, vispgrädde som gått upp 13 procent på ett år och andra feta produkter som mjölk, smör och ost.
Till viss del är det tillverkningskostnaden som gått upp, men det finns en faktor till. De nya avgifterna för klimatkompensering och förpackning driver upp priserna och komemr fortsätta göra det efter nyår.
Dessutom stiger priset på kakao internationellt, vilket gjort att chokladpriset rusat det senaste året.
Senaste nytt
Priset på kakao ökar som en krypto
Så pass att kakao hade varit en superinvestering för ett år sedan, i paritet med både fysiskt guld, saffran och bitcoin.
Detta på grund av torkan i Afrika där majoriteten av världens kakaobönor odlas.
När det gäller övriga produkter i Matpriskollens sammanställning är bilden mer positiv. På totalen har priserna på de femton varorna ökat med 1,4 procent under året.
Även julmaten ökade i pris, skriver Matpriskollen.
Men året innan rusade priserna med 30 procent. Och de gamla priserna kommer troligen aldrig tillbaka igen, även om inflationen stannat in.
Fisk och skaldjur hör till undantagen, som sjunkit i pris och oxfilé har inte ökat mycket alls.
Bakis-pizza på nyår?
Den 1 januari är det många som äter pizza till lunch. På tre år har pizzapriset stigit med 27 procent.
“Men det senaste året har det inte skett någon prisökning alls”, säger vd:n Ulf Mazur till TT.
Läs mer om ekonomi:
Har din bilnyckel hemliga funktionen? Finns i Sveriges vanligaste bil
Hurra! Höjd pension med 1 530 kronor direkt efter nyår – efter skatt
Redaktionschef Bilbo Göransson på E55 har arbetat som journalist i tio år på radio, teve och flera tidningar, bland annat på DN och UNT, och har erfarenhet som både reporter, webbredaktör och ekonomiredaktör.
Redaktionschef Bilbo Göransson på E55 har arbetat som journalist i tio år på radio, teve och flera tidningar, bland annat på DN och UNT, och har erfarenhet som både reporter, webbredaktör och ekonomiredaktör.