Snabbmatskedjorna gör allt för att bekämpa Ozempics, och liknande GLP-1-mediciners förändring av både människors aptit och deras smakpreferenser. Det hela liknar en modern rymdkapplöpning mellan läkemedlen Ozempic och Wegovy, å ena sidan, och snabbmatsrestaurangerna å den andra.


Mest läst i kategorin
Ultrabearbetade livsmedel förlorar sin lockelse, och matindustrin står nu inför en utmaning som kan förändra marknaden i grunden, skriver New York Times.
“Jag älskade sötsaker, men nu smakar de plastigt”, säger Kathleen Kenney, en av de många konsumenter som upplever en helt ny relation till mat efter att ha börjat med Ozempic.
MISSA INTE: Kina stoppar export av grafit – hot mot svensk industri
Från chips och läsk till grönsaker och vatten
För livsmedelsföretagen är det en oroande utveckling. I årtionden har industrin framgångsrikt utvecklat produkter som utnyttjar människors svagheter för socker, fett och salt.
Nu förlorar många av dessa produkter sin dragningskraft för de miljoner människor som tar GLP-1-läkemedel.
Trinian Taylor, en 52-årig bilförsäljare från Kalifornien, är ett exempel på hur matvanorna förändras.
Före Ozempic var hans favoritgodis Hostess-bakelser och sockrade flingor. Nu handlar han nästan enbart frukt och grönsaker.
“Jag äter massor av ananas, gurka och ingefära”, säger han.
Han har helt slutat med läsk och infuserar sitt vatten med citron och gurka. När hans dotter nyligen gav honom en godisbit kunde han inte svälja den.
“Det var så sött att det kvävde mig.”
MISSA INTE: Lista på 15 platser att undvika: Res inte hit som turist 2025
Senaste nytt
Matindustrins Ozempic-kris – och motstrategier
Livsmedelsföretagen står inför en enorm förändring. Walmart rapporterar att kunder på GLP-1-läkemedel köper mindre mat, och försäljningen av snacks och bakverk har sjunkit.
Lars Fruergaard Jørgensen, VD för Novo Nordisk, bekräftar att livsmedelsindustrin har kontaktat honom i panik.
“De är rädda”, sa han nyligen till Bloomberg.
Men livsmedelsindustrin har en lång historia av att anpassa sig till nya dieter och trender. Under 1980- och 90-talen skapades produkter som Lean Cuisine, SnackWell’s och Healthy Choice för att locka viktmedvetna konsumenter.
I dag försöker företagen återigen hitta sätt att behålla sina kunder – även om de äter mindre.
Nya produkter för en ny typ av konsument
På Mattson, en innovationsfirma som arbetar med stora livsmedelsbolag, har forskarna börjat utveckla en ny generation produkter som riktar sig till GLP-1-användare.
“Det är en helt ny marknad”, säger företagets VD Justin Shimek, som själv har gått ner över 50 kilo med hjälp av Ozempic.
På Mattsons laboratorium testas nu proteinberikade brownies, kycklingsnacks och små portionsförpackningar av yoghurt – alla framtagna för att vara näringsrika men ändå tillräckligt attraktiva för personer med minskad aptit.
Nestlé har redan lanserat en produktserie kallad Vital Pursuit, där portionerna är mindre och sammansättningen anpassad för GLP-1-användare.
Kan livsmedelsindustrin motverka effekterna från Ozempic?
En viktig fråga är om livsmedelsföretagen kan utveckla produkter som återigen triggar människors belöningssystem – och i förlängningen gör GLP-1-läkemedlen mindre effektiva.
“Det är absolut möjligt”, säger Nicole Avena, professor i neurovetenskap vid Mount Sinai University i New York.
Företagen har redan utvecklat avancerade tekniker för att maximera smak och textur.
Exempelvis kan de förändra saltets kristallstruktur för att få maten att smaka saltare med mindre natrium eller använda fetter som smälter vid exakt rätt temperatur för att skapa en optimal belöningsrespons i hjärnan.
Om de lyckas skapa livsmedel som på något sätt kringgår läkemedlens aptitdämpande effekter kan GLP-1-marknaden komma att förändras på ett oväntat sätt.
Slutet för ultraprocessad mat – eller en ny början?
GLP-1-läkemedlen har potential att på sikt förändra hela vårt förhållande till mat. För de miljontals användarna innebär det en möjlighet att bryta livslånga beroenden av skräpmat.
“Mat smakar som den ska nu”, säger en av deltagarna i Mattsons fokusgrupp. “Morötter smakar morötter, jordgubbar smakar jordgubbar.”
Men livsmedelsindustrin är känd för sin innovationsförmåga och sin vilja att anpassa sig till nya förutsättningar.
Frågan är nu om de nya produkterna som riktar sig till GLP-1-användare blir en hållbar lösning – eller om de bara är ännu ett sätt att förlänga industrins dominans över våra matvanor.
Läs mer om ekonomi:
Dråpslaget: Slutet för Google som populär webbläsare?
Ett år kvar till pensionen – då gav kommunen honom sparken
Osnyggt? Minister köpte aktier precis innan guldläget

Frank Kummel är skribent på News55 och skriver om samhällsfrågor som berör.

Frank Kummel är skribent på News55 och skriver om samhällsfrågor som berör.