När ett företag går igenom stora förändringar och nedskärningar riskerar ovissheten att ta över både arbetsdagar och fritid. Många upplever stress och oro – särskilt när besked dröjer. Här får du psykologens bästa tips för att hantera situationen och våga ta kontrollen.


Mest läst i kategorin
Att jobba på ett företag i många år ger en trygghet som snabbt kan hotas vid en sammanslagning och planerad omorganisation. I en situation där nedskärningar är sannolika blir det ofta mycket snack och spekulationer.
En läsare berättar för Amelia om sin svåra situation: trots löften om besked före semestern fick hon inga svar. Resultatet blev en stressfylld semester med ständiga tankar kring vad som ska hända. Chefen, som tidigare varit lätt att prata med, har börjat bete sig undvikande och irritabelt, vilket förstärker känslan av ovisshet.
Ta inte ut olyckan i förskott
Psykologen, Per Naroskin, som svarat på läsarfrågan i Amelia, understryker att det är vanligt att hjärnan målar upp värsta scenariot när vi lever i ovisshet. Denna oro är dock ofta värre än verkligheten.
“Eftersom hjärnan har svårt att skilja på vad vi intalat oss och vad som är verkligt, blir resultatet bara att vi mår lika dåligt som om det vi är mest rädda för redan hade inträffat”, skriver Per Naroskin.
Att tänka i katastroftankar hjälper inte, utan skapar bara mer stress och hindrar oss från att agera. Psykologen råder därför till att försöka undvika att ta ut olyckan i förskott.
Senaste nytt
Kommunikation minskar ovissheten
En viktig insikt är att ovisshet ofta är värre än ett tydligt negativt besked. Att våga fråga sin chef om situationen kan kännas svårt, särskilt när relationen känns spänd, men det kan också minska stressen.
“Alla, även din chef, förstår att du behöver – och har rätt till – klara besked.”, svarar psykologen läsaren på Amelia.
Även Arbetsmiljöverket lyfter vikten av tydlig kommunikation. Oklara roller och brist på information kan skapa onödig stress.
Chefen kan ha egen oro
Per Naroskin poängterar att det också kan finnas andra orsaker till chefens beteende, till exempel egen osäkerhet kring sin position i det nya företaget.
Att fråga och få besked, även om de inte är positiva, kan frigöra energi för att planera nästa steg – oavsett vad det blir.
Ovisshet förlamar – därför behöver du agera
Att leva i osäkerhet tär på både ork och fokus. Psykologen i Amelia förklarar att det ofta är just ovissheten som gör att vi inte klarar att gå vidare eller ta beslut.
“Du måste våga fråga! Ett negativt besked är bättre än den här plågsamma ovissheten som hindrar dig från att mobilisera kraft att agera i någon riktning alls.”
Genom att söka klarhet, även om beskedet inte är det man hoppats på, kan man börja återfå kontrollen – och få kraft att tänka framåt.
Läs mer på News55: Studie: Nej – ensamhet dödar inte

Som skribent på News55 behandlar Mira Ekberg ämnen med fokus på kultur och nöje, samhälle, hälsa, resa, husdjur och livet i stort.

Som skribent på News55 behandlar Mira Ekberg ämnen med fokus på kultur och nöje, samhälle, hälsa, resa, husdjur och livet i stort.