Det är tack vare cykeln som inaveln stannade av i Sverige. Fordonet som med tiden blev folkets fortskaffningsmedel och en statuspryl – igen.
Mest läst i kategorin
Att lära sig cykla är i dag lika självklart som att lära sig simma. Det är en av de egenskaper samhället räknar med att du som vuxen ska hantera.
Cykeln är en av vår tids viktigaste fortskaffningsmedel. Den blev med tiden relativt billig att köpa och kan därför ansens vara ett av våra mest jämlika fordon. Alla kunde köpa en – alla kunde lära sig att cykla.
När cykeln så småningom hittade ut i bygderna, fick de också en medicinsk nytta. Genom århundradena hade det varit besvärligt att vardagligt ta sig några längre sträckor för de som inte hade ridhästar.
Den by du bodde i – i den byn stannade du och bildade din familj. Utbudet av blivande respektive kunde bitvis vara ganska så magert, varför genbanken över tid blev allt mer begränsad.
Stärkte genbanken
Men med en cykel kunde nu plötsligt alla och envar börja röra sig längre sträckor. Utbudet på möjliga framtida parters ökade väsentligt och den svenska genbanken blev nu allt starkare för varje pedalvarv som snurrade på Sveriges grusvägar.
Cykeln som fordon gick även själv igenom ett antal faser. Från de första tvåhjuliga farkosterna utan styre, pedaler eller bromsar, till olika utvecklingsfaser och utseendet som passerade genom decennierna.
Senaste nytt
Både pedaler och broms
När cykeln egentligen uppfanns går i dag inte riktigt att svara på. En de första fordonen som liknade den cykel vi ser i dag härstammar från Paris år 1861, då det första tvåhjuliga fordonet försågs med trampor och snart också broms på bakhjulet
Nymodigheten fick snabbt fäste och firman som “uppfunnit” pedaler och bromsar fick möta en enorm efterfrågan på dessa “benskakare” som de kallades.
1865 hölls den första cykeltävlingen. 200 höghjulingar startade men endast 28 nådde hela vägen fram till mål, vilket nog säger lika mycket om de tidiga konstruktionerna som om dåtidens vägar.
Kom snabbt till Sverige
Ryktet om det nya fordonet spred sig snabbt över världen och redan 1869 presenterades cykeln i Sverige. Både en trehjulig och en tvåhjulig variant presenterades för en hugad publik.
Samma år började också cyklar att byggas i Sverige. J.W. Östberg i Stockholm räknas till de allra första pionjärerna i cykeltillverkarbranschen. I sin verkstad byggde han åtminstone 150 “Österbergare” för bland annat export till Finland och Ryssland.
Snart så byggdes det cyklar v flinka fingrar över hela Sverige och självklart resten av världen också.
Cykeln hade kommit för att stanna. Eller om vi ska vara riktigt sanna hade den nog kommit för att rulla. Och det gör den än.
Läs om den senaste cyklemodellen här. N55.
Senaste nytt
Tänk inte mer på bokföringen (än du behöver)
Med Fortnox är bokföringen uppdaterad i realtid, så att du alltid kan lita på siffrorna.
Rekommendationer om RS-virus – detta bör du veta
Folkhälsomyndigheten har publicerat rekommendationer om vaccination mot RS-virus till vissa grupper för att skydda mot allvarlig sjukdom. Här får du veta mer om deras råd.