News55

Ny cykel tar mark – glöm elcykeln

cykel, gravelcykel
Det våras för gravelcykeln. Har du testat? Foto: Unsplash
Rikard Jansson
Rikard Jansson
Uppdaterad: 15 maj 2024Publicerad: 15 maj 2024

Försäljningen av en viss typ av cykel har ökat med nästan 50 procent på ett år och trenden är fortsatt uppåt. En av anledningarna kan vara de allt mer utmanande trafikförhållandena på landsvägarna, enligt en svensk cykelkedja.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Elcyklar har varit i ropet under flera år, både i form av rabatt från staten, kallad elcykelpremie, eller på senare tid som förmånscykel från jobbet.

Sett till modell har landsvägscykeln eller racercykeln varit populära för de som vill cykla långt utan eldrift. Den modell som nu bokstavligen banar ny terräng är gravelcykeln som känns igen på sitt bockstyre och bredare däck. Utförandet ska passa för cykling på såväl asfalt och grus som stigar och mer utmanande terräng. De bredare däcken gör också att det fungerar även med dubbdäck på vintern.

Hos Sportson har försäljningen av gravelcyklar ökat 49,5 procent mellan 2022 och 2023. Trenden är fortsatt uppåt. Hittills i år är ökningen drygt 13 procent, enligt deras egna statistik.

Cykelkedjan spekulerar i vad det kan bero på. En teori är att det hårdare trafikklimatet gör att cyklister söker sig till lugnare, tryggare och mer njutbara miljöer för cykel, som grus- och skogsvägar.

– Det finns många tecken på att cyklister som väljer landsvägarna utsätts för allt större faror från främst bilister, såsom att de kör förbi väldigt nära eller bromsar in tätt framför cyklande. Det har fått allt fler att välja andra cykelvägar för sin träning och pendling till och från jobbet som ett exempel, säger Jonas Holtbo, marknadschef på Sportson.

Jonas Holtbo, cykel-förtaget Sportson
Jonas Holtbo, marknadsansvarig på Sportson. Foto: Sportson

“En av fem resor ska ske på cykel”

Stockholms handelskammare har tidigare kommit med en rapport där de vill öka andelen resor på cykel från 7 procent till 20 procent i regionen. Målet är satt av flera skäl, dels av klimatskäl och folkhälsoskäl, men även med syfte att minska trängseln i huvudstaden. Här ger de tio förslag hur cykling som färdsätt kan bli mer attraktivt.

ANNONS

Ett gissel för många cyklister är cykelstölderna. Dessutom är stölderna svåra för polisen att lösa. Här ger News55 tips på hur man kan undvika brottet från första början. 

Någon som håller anser att det förenat med livsfara att ge sig ut på cykel i Stockholm är News55:s krönikör Artur Ringart. Faran menar han, kommer inte från bilisterna, utan från andra cyklister “där många tycks vara besatta av djävulen”, något han uttryckte i en av hans tidiga krönikor på sajten.

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Rikard Jansson
Rikard Jansson

Ekonomireporter på News55 med särskilt fokus på målgruppen 55+

Rikard Jansson
Rikard Jansson

Ekonomireporter på News55 med särskilt fokus på målgruppen 55+

ANNONS