News55

Färre än någonsin lyssnar på direktsänd radio

Allt färre lyssnar på direktsänd radio och fler och fler går över till att lyssna på olika strömningstjänster. (Foto: Изображения пользователя Вячеслав Николаенко och studioroman)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 12 sep. 2025Publicerad: 12 sep. 2025

Aldrig tidigare har så få lyssnat på direktsänd radio som nu och det är främst unga människor som sviker den traditionella radion.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Det är fortfarande populärt att lyssna på musik och på folk som pratar, men det har blivit en enorm överflyttning från traditionell direktsänd radio till strömningstjänster som poddar och ljudböcker, skriver TT i Aftonbladet.

Svenskar lyssnar på ljudmedier i ungefär 100 minuter om dagen och så har det varit de senaste åren.

Men, i dag lyssnar färre människor på direktsänd radio än någonsin tidigare och andelen som lyssnar är för första gången under 35 procent.

På tre år har dock den andel som lyssnar på digital musik och poddar ökat från 40 till 55 procent, det visar Mediavisions analys av svensk ljudmarknad för andra kvartalet 2025.

När andelen som lyssnar på digital musik och poddar räknas om till lyssningstid har den ökat med 20 minuter per person och dag sedan 2022.

Samtidigt lyssnar en svensk i genomsnitt på radio 15 minuter kortare tid per dag, jämfört med för tre år sedan.

Mest de unga som lyssnar digitalt

Mediavision konstaterar att det är unga människor som har flyttat över sitt lyssnande till digital musik och poddar.

ANNONS

Mediavision skriver att poddar, ljudböcker, musikstreaming och radio har en stark närvaro i de flesta svenskars vardagsliv.

De övervakar prenumerationsmarknaden, annonsmarknaden och public service och kan analysera konsumtionstrender genom kontinuerlig datainsamling.

ANNONS

En analys per kvartal

I sin analys ger Mediavision en omfattande översikt av den svenska ljudmarknaden med musik, poddar, ljudböcker och radio.

“Analysen följer den digitala transformationen över tid och visar utvecklingen av intäktsströmmar och konsumentutgifter, både för enskilda aktörer och för varje delmarknads totala omsättning”, skriver Mediavision.

Analysen baseras på cirka 12 000 nationellt representativa årliga intervjuer med 15 till 74-åringar i Sverige, den innehåller även data från företagsrapporter och offentliga samt branschspecifika källor.

Analysen publiceras en gång i kvartalet.

Läs mer på News55: 70-plussaren fick lämna radion – startade egen podd

ANNONS
Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Erfaren journalist, både som reporter och redaktör. Bevakar allt som berör Hälsa, Husdjur och Samhället för News55.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Erfaren journalist, både som reporter och redaktör. Bevakar allt som berör Hälsa, Husdjur och Samhället för News55.

ANNONS
ANNONS