News55

Efter Netflix-succén: Thaimat-feber i Sverige

White Lotus
White Lotus har fått svenskarna att storma mot kokosmjölkshyllan. (Foto: Fabio Lovino/HBO Press/Canva)
Gabriella Lahti
Gabriella Lahti
Uppdaterad: 31 mars 2025Publicerad: 31 mars 2025

White Lotus, den populära serien vars senaste säsong utspelar sig i Thailand, har fått svenskarna att storma mot kokosmjölkshyllan. Thaimat har blivit ett måste inför varje nytt avsnitt, och matkassebolagen jublar.

ANNONS

Mest läst i kategorin

TV-serien White Lotus har inte bara blivit en tittarsuccé – den har även fått stort genomslag i svenskarnas kök.

Enligt färsk statistik från matkasseföretaget HelloFresh har beställningarna av asiatiska recept ökat med hela 23 procent jämfört med samma period förra året, skriver Godare.

Missa inte: Taxen Valerie har överlevt 16 månader i vildmarken. News55.

Thaimat-trenden exploderar

“Det verkar som om det råder thaimatsfeber i Sverige. Det är tydligt att underhållning såsom TV-serier men också trender på sociala medier har en direkt påverkan på det vi väljer att äta”, säger Karin Wenner, receptkreatör på HelloFresh, enligt Godare.

Rätter som “cashew chicken med krämigt kokosris” och “pad thai med räkor” toppar just nu beställningslistorna.

Samtidigt har Google-sökningar efter thailändska recept skjutit i höjden i samband med seriens premiär.

Beställningarna av asiatiska recept har ökat med 23 procent jämfört med i fjol. (Foto: Fabio Lovino/HBO Press)
ANNONS
ANNONS

“White Lotus watch party food” på TikTok

Svenskarna nöjer sig inte med att laga maten – de vill även visa upp den.

På Tiktok har trenden “White Lotus watch party food” tagit fart, där användare delar videor på sina thailändska middagar i kombination med nya avsnitt av serien, skriver Godare.

Thaimat har sedan länge haft en självklar plats på den svenska middagsmenyn, men serien verkar ha fördjupat intresset och gjort måltiden till en del av TV-upplevelsen. Det är inte bara vad vi äter som förändras – utan hur vi gör det.

På Tiktok har trenden “White Lotus watch party food” tagit fart. (Foto: Fabio Lovino/HBO Press)

Nya affärsmöjligheter för mataktörer

För mataktörer med asiatisk profil innebär trenden nya affärsmöjligheter.

TV och sociala medier har blivit kraftfulla motorer för konsumtion, och White Lotus visar hur en serie kan sätta igång en våg av matlagning, googlande – och shopping.

ANNONS

Nästa fråga blir vad som händer om säsong fyra utspelar sig i Mexiko eller Marocko.

White Lotus visar hur en serie kan sätta igång en våg av matlagning, googlande – och shopping. (Foto: Fabio Lovino/HBO Press)

Läs även: Deepfake avslöjad under jobbintervju – vägrade vifta. Dagens PS.

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS