70-talisterna formades av vänsterlutande barnprogram, popkultur och Vietnamkriget. Dagens barn växer upp i skärmens sken, mitt i pandemiminnen och klimatprotester.


Mest läst i kategorin
Duktig, solidarisk och ironisk. Så lyder ofta beskrivningen av den typiske 70-talisten – formad i folkhemmets trygga famn men också av politisk kamp, rökiga barnkalas och en påtaglig pliktkänsla.
Det var Olof Palme, progg på radion och russin i godispåsen. Men vad händer när vi försöker föreställa oss hur dagens barn och unga kommer att minnas sin uppväxt?
Missa inte: Frågesport: Minns du ditt svenska 70-tal? News55
“Vi blev aldrig curlade”
Jenny Sjöö Larsson, själv 70-talist, minns med skräckblandad förtjusning: “Jag somnade under glasbord på vuxenfester och flög ensam mellan mina skilda föräldrar redan som fyraåring. Det var inte konstigt alls”, säger hon till Aftonbladet.
Chris Laney fyller i: “Vi blev aldrig curlade. Vi var tacksamma, snälla och lärde oss tidigt att anpassa oss.”

Men just den där förmågan att anpassa sig, att vara lojal och göra rätt för sig, blev också generationens fall. 70-talisterna är i dag överrepresenterade i statistiken för psykisk ohälsa. De bär ett tungt arv – både från folkhemmets värderingar och sin egen strävan att inte göra väsen av sig.
Senaste nytt
“Tvätta händerna jätte noga”
Samtidigt formas en ny generation – barn födda på 2010- och 2020-talet – i ett helt annat landskap. Deras barndom präglas av pandemins isolering, digital närvaro och klimatoro.
“Vi måste alltid tvätta händerna jätte noga innan vi går in i matsalen, hålla en meters avstånd och ta en ny tallrik om man ska hämta mer mat. Allt det här på grund av Coronavirus”, skriver Nelly 12 år från Kungsör, i en dagboksinsamling av Nordiska museet.
Det är också den första generationen som aldrig upplevt en värld utan skärmar. Tiktok, Youtube och AI-assistenter är lika naturliga inslag som Okej-tidningar och moviebox var för 70-talisterna.
Läs även: Läsk från 80-talet gör comeback: Ska spöa energidryckerna. News55
Greta Thunberg har satt tonen
Men det finns en överraskning: trots det digitala överflödet söker sig många unga tillbaka till det fysiska. Gammal teknik är hetare än någonsin. I både Sverige och utomlands växer intresset för prylar och metoder från förr. Det handlar om mer än nostalgi: en längtan efter det taktila, långsamma och begränsade.
Enligt en studie från New York Post skriver 43 procent av Gen Z regelbundet ut sina bilder – dubbelt så många som äldre generationer.
“Minnesbilder har blivit en motreaktion till det flyktiga. Att hålla ett foto i handen ger identitet”, säger psykologen Dr. Rudkin till tidningen.

Samtidigt bär generationen på en annan tung ryggsäck: klimatångesten.
Greta Thunberg-rörelsen har satt tonen. Barn i dag matas med en känsla av att framtiden står på spel – vilket kan skapa både engagemang och oro.
Läs även: Fiket där tiden står still. News55
Krav på att vara unika
Enligt en rapport från UNICEF uttrycker en betydande andel barn och unga världen över oro för klimatförändringar, där omkring hälften av ungdomar i vissa undersökningar rapporterar känslor av ångest eller rädsla kopplat till klimatet.”
Många lär minnas insamlingar, skolstrejker och uppmaningar att “inte flyga”.
De demonstrerar, protesterar och kräver handling – precis som 70-talisterna en gång gjorde med Che Guevara-knappar på jackan.
Men till skillnad från 70-talets kollektiva ideal fostras dagens barn i en individualistisk och prestationsinriktad tid. Där 70-talisterna lärde sig att inte tänka på sig själva, matas 2020-talisterna med krav på att vara unika, synliga – och hela tiden optimera sina liv.
“Vi är en rolig generation”, säger Chris Laney till Aftonbladet. “Det känns som att den möjligheten tog slut med oss”, konstaterar Jenny Sjöö Larsson.
Läs även: Studie: Detta är lyckligaste generationen. News55

Allmänreporter på News55. I grunden journalist, men har över 25 års erfarenhet av att hjälpa olika verksamheter med strategisk kommunikation, innehållsproduktion, PR och marknadsföring. Har tidigare skrivit nyheter för www.realtid.se Mer om mig finner ni på www.joakimke.se.

Allmänreporter på News55. I grunden journalist, men har över 25 års erfarenhet av att hjälpa olika verksamheter med strategisk kommunikation, innehållsproduktion, PR och marknadsföring. Har tidigare skrivit nyheter för www.realtid.se Mer om mig finner ni på www.joakimke.se.