Ersättningsmodellen vid försäljning av jultidningar är så krånglig att barn vilseleds om hur mycket de egentligen tjänar.
Ekonomiprofessor varnar - barn vilseleds när de säljer jultidningar


Mest läst i kategorin
Robert Östling är professor i nationalekonom vid Handelshögskolan i Stockholm. Hans son sålde jultidningar hösten 2021 och var extra nöjd en kväll då han lyckades sälja varor för 1 000 kronor.
Glädjen övergick dock i besvikelse när pojken insåg att han bara skulle få 100 kronor för besväret.
Kan det verkligen stämma? undrade Robert Östling och började granska Svenska Julförlagets tabeller för att ta reda på vilken ersättning de unga säljarna får. Räkneövningen visade sig vara svår till och med för en nationalekonom.
“Det är i praktiken omöjligt för barn att förstå hur mycket de kommer att tjäna på att sälja de här grejerna”, säger han till SvD.
MISSA INTE: Krig om djursjukvården – experter kräver prisreglering
Ersättningen för jultidningar varierar kraftigt
Numera finns det två stora aktörer på den svenska jultidningsmarknaden. Jultidningsförlaget samt Svenska Julförlaget som under 2025 gick samman med den tidigare konkurrenten Bra Förlag.
Grundidén är ganska enkel. Barn samlar poäng genom att sälja jultidningar till grannar och bekanta.
Ju mer de säljer desto fler poäng får de. Poängen kan de sedan använda för att köpa prylar av jultidningsförlagen eller växla in mot riktiga pengar.
Men här någonstans blir det hela krångligare. Det finns nämligen inget tydligt samband mellan hur mycket man säljer för och hur många poäng man får.
Exempel visar problemet med jultidningar
Om ett barn säljer jultidningar via Svenska Julförlaget för 100 kronor får barnet behålla 45 kronor. Men kompisen som lyckas sälja för 5 000 kronor mer får ut 990 kronor vilket innebär att provisionen i det fallet bara blir 19 procent.
Samtidigt får de barn som säljer allra mest behålla nästan rubbet. En försäljning på 16 000 kronor ger nämligen 12 000 kronor i handen.
“Det är ett vilseledande system eftersom barnen knappast kan genomskåda och dra nytta av upplägget”, säger Robert Östling.
MISSA INTE: Ansjovisbrist hotar julbordet – här är alternativet
Förlaget förklarar systemet för jultidningar
Svenska Julförlaget slår ifrån sig kritiken. Enligt företagets vd Fredrik Jerselius är ersättningsmodellen utvecklad tillsammans med barn och föräldrar under lång tid.
“Att ersättningen ökar stegvis beror på att modellen bygger på fasta priser, inte procentuell provision. Det är ett incitamentssystem som belönar större insatser – precis som i många andra branscher”, skriver han i ett mejl.
Som förälder eller mor-eller farförälder kan det vara bra att vara delaktig med att förklara vad barnet i ditt liv faktiskt får ut av det som han eller hon lägger ner på att sälja jultidningar.
Läs mer om ekonomi:
Hundratusentals försvinner – gör inget med sin tjänstepension
Nordeas nya räntetak väcker skepsis bland experter
Spargrisarna töms – äldre hårdast drabbade

Frank Kummel har tidigare arbetat på bland annat Dagens PS där han rapporterade om börsen, med fokus på Stockholmsbörsens storbolag. Som skribent på News55 fokuserar han på privatekonomi, men skriver även om resor och samhälle.

Frank Kummel har tidigare arbetat på bland annat Dagens PS där han rapporterade om börsen, med fokus på Stockholmsbörsens storbolag. Som skribent på News55 fokuserar han på privatekonomi, men skriver även om resor och samhälle.









