News55

Krympflation: Därför har favoriten blivit mindre – men inte billigare

krympflation
Krympflation blir allt vanligare i vårt samhälle. Bilden är ett montage. (Foto: Canva)
Frank Kummel
Frank Kummel
Uppdaterad: 23 apr. 2025Publicerad: 23 apr. 2025

Förpackningar som krymper men priser som ligger kvar. Det är verkligheten i många butikshyllor i dag – och fenomenet har ett namn: krympflation. 

ANNONS

Mest läst i kategorin

En ny rapport från Handelshögskolan visar att det visserligen inte är ett utbrett problem i Sverige, men att det väcker starka känslor hos konsumenter, skriver Aftonbladet.

Krympflation innebär att mängden i en förpackning minskar, medan priset förblir detsamma. Resultatet är ett högre kilopris, ofta utan att kunden märker det direkt. 

Enligt rapportförfattaren Fredrik Lange är detta en orsak till att många upplever en växande misstro mot livsmedelsbranschen.

E55 har tidigare skrivit om krympflation.

MISSA INTE: Olika: Rika svenskar lever årtionde längre än de med lägst inkomst

Klassikerna som krympt i tysthet

I undersökningen lyfts ett antal varor fram som exempel på där krympflation har skett. Gevalia, Zoégas och Löfbergs kaffe har alla gått från 500 till 450 gram. Chokladkakor från Marabou och Fazer har blivit lättare, och Magnum-glassarna har smugit ner i storlek sedan 2010-talet.

Även Arlas Bregott har fått nya storlekar – från 300 och 600 gram till 250, 500 och 750 gram – vilket påverkar kilopriset, framför allt på de mindre paketen.

ANNONS

Juiceflaskor från Brämhults har minskat från en liter till 0,85, och i dryckesavdelningen har flera varianter av Loka och julmust krympt till 1,4 liter, i stället för standarden på 1,5. 

Tanken är att förändringarna görs diskret – men för den prismedvetne blir skillnaden snabbt märkbar vid jämförelse.

MISSA INTE: Våg av falska läkarintyg – ministern: “De plundrar vår välfärd”

ANNONS

Konsumenter vill ha tydlighet om krympflation

Enligt rapporten är krympflation vanligare när företagen är osäkra på om kunderna accepterar en prishöjning. För att undvika kritik föredrar man i stället att göra förpackningarna mindre. 

Butikskedjor och leverantörer hänvisar till stigande produktionskostnader och ändrade konsumentvanor – men oavsett motiv är budskapet från rapporten tydligt: transparens och bättre information om jämförpriser behövs.

Läs mer om ekonomi: 

Här är Sveriges dyraste gata – villorna kostar i snitt 36 miljoner

ANNONS

Läkemedel blir dyrare och dyrare – trots protester från PRO

Säkra elbilar till rätt pris – så mycket får du för pengarna

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Frank Kummel
Frank Kummel

Frank Kummel är skribent på News55 och skriver om samhällsfrågor som berör.

Frank Kummel
Frank Kummel

Frank Kummel är skribent på News55 och skriver om samhällsfrågor som berör.

ANNONS
ANNONS