Att matpriser har blivit en allt viktigare fråga för svenska hushåll märks inte minst i årets kartläggning från Matpriskollen.
Statistik: Dyraste och billigaste matbutikerna


Deras senaste rapport visar att Willys återigen erbjuder de lägsta priserna, oavsett var i landet man bor eller hur hushållet ser ut.
Samtidigt är Stora Coop den kedja som i de flesta fall hamnar i topp, men i form av högst pris.
MISSA INTE: Generöst: Lunchpris på Ikea sänks med 50 procent, barn äter gratis. News55

Fem kedjor jämförda
Undersökningen, som genomfördes i maj, omfattar priser på drygt 200 varor i fem stora matkedjor: Willys, Stora Coop, Ica Maxi, Ica Kvantum och City Gross.
Priserna baseras på butikernas ordinarie webbpriser och är vägda efter hur mycket svenska konsumenter handlar av olika varugrupper så som kött, grönsaker och drycker.
Det som gör jämförelsen särskilt relevant är att den inte bara utgår från ett genomsnittligt hushåll, utan också inkluderar sex olika familjekonstellationer – allt från singelhushåll till barnfamiljer med tonårsbarn – samt geografiska skillnader mellan sex regioner i Sverige.
Senaste nytt
Willys billigast oavsett hushåll eller region
I alla jämförda hushållstyper och i alla regioner var Willys den billigaste kedjan, uppger Dagens Nyheter.
Ibland handlar det om några hundralappar per månad, i andra fall närmare tusenlappen.
För en familj med två vuxna och två småbarn i mellersta Sverige kunde skillnaden mellan Stora Coop och Willys uppgå till över 700 kronor, trots att varukorgen är densamma.
Stora Coop hamnar i topp när det gäller prisnivå, med det dyraste resultatet i 33 av 36 möjliga scenarier. Endast i tre fall, samtliga i norra Sverige, var det en annan kedja som låg högre i pris.
Då visade sig Ica Kvantum vara något dyrare.
MISSA INTE: 70 Stora Coop-butiker har fått anmärkningar: Här är de värsta. News55
Prisfokus pressar marknaden
Enligt Matpriskollens vd Ulf Mazur är Willys tydliga med sin strategi: man vill vara billigast och bygger sitt varumärke kring just prisvärdhet.
Samtidigt menar han att Stora Coop inte riktigt lyckats anpassa sig till det ökade fokuset på låga priser bland svenska konsumenter.
Mazur lyfter dock fram att Coops styrka ligger i ett brett sortiment och ett generöst medlemsprogram. För lojala kunder som planerar sina inköp och använder rabattcheckar och erbjudanden kan det bli billigare än det ser ut vid första anblick.
Men det räcker sällan för att slå Willys i jämförande prisnivå.
Coop hänger inte med Willys
Coops presstjänst kommenterar resultatet skriftligt till DN och betonar att man är medveten om konsumenternas krav på lägre priser. Kedjan pekar på egna märkesvaror, återkommande kampanjer och bonusprogrammet som verktyg för att hålla kostnaderna nere.
De hänvisar även till en tidigare granskning där just deras medlemsprogram rankades högst.
Se även:
Varför är det så svårt att äta hälsosamt? News55
Matpriserna planar ut – men vissa varor sticker ut. News55

Julia Lundberg har arbetat på både Dagens PS och Realtid med ekonomijournalistik tidigare. Som skribent News55 fokuserar hon på alla ämnen som berör seniorer. Inte minst ekonomi och privatekonomi, men även hälsa, husdjur, familj och det goda i livet.

Julia Lundberg har arbetat på både Dagens PS och Realtid med ekonomijournalistik tidigare. Som skribent News55 fokuserar hon på alla ämnen som berör seniorer. Inte minst ekonomi och privatekonomi, men även hälsa, husdjur, familj och det goda i livet.