Nya bilar tappar 20 procent första året. Men 2023 blev annorlunda – plötsligt höll bilarnas värde bättre än på decennier.
Värdefall bland bilar – så mycket tappar kärran i värde på vägen


Mest läst i kategorin
Enligt undersökningar från danska Bilbasen, motsvarigheten till Blocket, sjönk värdeminskningen kraftigt under 2023.
Där man tidigare räknade med att bilar tappade 30-40 procent på tre år låg siffran nu på bara 20 procent, skriver Blocket.
MISSA INTE: Kostnaden för att ha barnbarn 2025: 38 900 kronor – per år
Produktionsbrist ändrade spelreglerna
Alla bilägare vet att bilen tappar i värde. Det spelar ingen roll hur försiktigt man kör eller hur väl man sköter servicen – värdefallet är oundvikligt.
Tumregeln har länge varit att en bil tappar cirka tio procent per år vid normal körsträcka på 2 000 mil. Men det gäller bara eftertraktade modeller. Mindre populära märken kan tappa flera procent mer.
Under 2023 hände något oväntat. Produktionen av nya bilar hamnade rejält efter efterfrågan, vilket fick priserna att stiga både för nya och begagnade, skriver E55.
Det “nya normala” innebär att bilar blivit dyrare att köpa men också mer värdebeständiga. För den som sitter på en bil sedan några år tillbaka är det goda nyheter.
MISSA INTE: 130 jordskalv och ett vulkanutbrott: Svenska turistmålet evakueras
Senaste nytt
Små bilar och sjusitsare håller värdet
Vissa biltyper klarar sig extra bra i det nya marknadsläget. Småbilar som Toyota Aygo är ibland så eftertraktade att begagnade exemplar säljs dyrare än nybilspriset.
Sjusitsiga bilar är en annan vinnare. Dacia Jogger toppar listan med bara 19 procents värdeminskning på tre år. Orsaken är enkel – det produceras få sjusitsare medan efterfrågan är hög.
Här är topplistans tio bilar med lägst värdeminskning 2022, baserat på tre år och 6 000 mil:
Dacia Jogger toppade med 19 procent, följd av VW e-Up, Kia Picanto och Hyundai i10 med 21 procent vardera. Även Toyota Aygo X klarade sig bra med 22 procent.
Kombibilar som Kia Ceed SW, Hyundai i30 och Skoda Octavia hamnade alla runt 23-25 procent. Mini Cooper SE avslutade topplistan med 26 procents värdefall.
MISSA INTE: Deppigt: Svenskar tror på fallande bopriser – binder räntan
Nya bilar blöder mest första året
Trots de senaste årens utveckling gäller fortfarande grundregeln – nya bilar tappar mest i värde. En fabriksny bil förlorar omkring 20 procent redan första året.
Efter tre år kan värdeminskningen nå 30-40 procent av nybilspriset. Det är därför många väljer begagnat istället.
Begagnade bilar har redan tagit den värsta smällen. Värdefallet brukar ligga runt tio procent per år, betydligt lägre än för nya.
Äldre bilar och mindre populära märken tappar ofta ännu mindre. De har redan hittat sin prisnivå på marknaden.
Extrautrustning – dålig investering
Det kan vara lockande att krydda bilen med extrautrustning. Parkeringssensorer, GPS, farthållare och lyxig interiör höjer komforten.
Men på begagnatmarknaden får man sällan tillbaka pengarna för extrautrustningen. Köparna betalar inte fullt pris för tillvalen.
Ska man ändå satsa på extrautrustning bör det vara för egen skull, inte som investering. Njut av komforten medan du äger bilen.
Detsamma gäller färgval. En standardfärg har bredare marknad än specialkulörer när det är dags att sälja.

Begagnat eller nytt – vad lönar sig?
För den som vill undvika det stora värdefallet är begagnat ofta smartast. Någon annan har redan tagit den första smällen.
Men vill man ha den senaste tekniken och full garanti kan en ny bil vara värd merkostnaden. Det handlar om vad man prioriterar.
Oavsett val är det klokt att välja ett märke och en modell med låg värdeminskning. De tio fordonen på topplistan visar vägen.
Med dagens marknad där de håller värdet bättre än på länge kan det vara rätt tid att byta bil. Man förlorar inte lika mycket på att köra som tidigare.
“En generell tumregel är att värdeminskningen för en bil per år är cirka tio procent”, enligt branschens beräkningar vid normal körsträcka.
Läs mer om ekonomi:
Så påverkar nya siffran dig: Mer i plånboken för 1 miljon svenskar
Hur flyttar man bolån och slipper vanliga fällan? Tips från coachen
Skatteverket bygger en AI-verkstad för dina skattepengar

Frank Kummel har tidigare arbetat på bland annat Dagens PS där han rapporterade om börsen, med fokus på Stockholmsbörsens storbolag. Som skribent på News55 fokuserar han på privatekonomi, men skriver även om resor och samhälle.

Frank Kummel har tidigare arbetat på bland annat Dagens PS där han rapporterade om börsen, med fokus på Stockholmsbörsens storbolag. Som skribent på News55 fokuserar han på privatekonomi, men skriver även om resor och samhälle.