Den sänkta skatten har lett till en explosionsartad ökning av försäljningen av husbilar med hela 55 procent hittills i år.


Mest läst i kategorin
Turisterna Anneli Lindgren och hennes mamma Eva Stångberg representerar den nya vågen av husbilsägare, skriver DI.
De har tagit sin tysktillverkade Hymer från Skövde till First Camp Edsvik i Grebbestad, där solen skiner trots SMHIs varningar för regn.
“När barnen var mindre hade vi husvagn. Men nu när det bara är jag och mannen är husbil en helt annan frihet, man åker dit solen skiner, står någon natt innan man tar nästa ställe, på så sätt upplever man mer”, säger Anneli Lindgren.
MISSA INTE: Vägrar gifta sig utan äktenskapsförord – “känsligt och jobbigt”
Skattereformen som förändrade allt
Den 1 februari slopades den förhöjda fordonsskatten på husbilar som är nyare än tre år. Förändringen innebär en genomsnittlig besparing på mellan 5 000 och 6 000 kronor per år för husbilsägare som har fordonet påställt en tredjedel av året.
Per Nilsson, ordförande för Husvagn- och husbilsbranschens riksförbund, beskriver effekten dramatiskt.
“Malusdelen har legat som en ok över oss. Nu känns det som proppen ur. Vi är tillbaka på normala nivåer i en relativt bra konjunktur”, säger han.
Hittills i år har 2 819 husbilar nyregistrerats i Sverige. Samtidigt backar husvagnsförsäljningen markant med 14 procent, vilket visar en tydlig förskjutning i konsumenternas preferenser.
MISSA INTE: Relationen kan dö ut – om ni är för bra på att undvika konflikter
Branschledare ser ljust på framtiden
Alf Ekström, vd för börsnoterade Kabe-gruppen som kontrollerar närmare en tredjedel av den svenska marknaden, har kämpat mot frustrerande konkurrensvillkor. Hans företag har haft ett ansträngt år med stora lager och uppsägningar.
“Vi har varit väldigt frustrerade av den här skatten som gjort att vi på vår hemmamarknad blivit väldigt hårt ansatta medan den tyska och franska marknaden, som inte har någon extra skatt, gått fantastiskt bra”, säger Alf Ekström.
Framför allt är det låg- och mellanprissegmentet som går bra nu. Husbilar från 900 000 upp till 1,5 miljoner kronor säljer som smör i solsken.
Alf Ekström konstaterar att det långsiktigt är “fantastiskt”.
MISSA INTE: Kommuner slarvade bort miljardbelopp: Gick till kriminella
Målgruppen expanderar men kärnan består
Jonas Karlsson, vd på den ledande husbilsåterförsäljaren Forsbergs Fritidscenter, bekräftar att par över 55 år fortfarande utgör kärnkundgruppen. Men han ser även tillväxt bland yngre köpare.
Företaget omsatte 653 miljoner kronor förra året och Jonas Karlsson är optimistisk inför årets resultat. Vissa attraktiva modeller har de nu svårt att få levererade tillräckligt snabbt.
Även lyxsegmentet blomstrar oväntat. Lyxhusbilen Niesmann Bischoff som kostar över tre miljoner kronor är slutsåld.

Campingbranschen märker förändringen av husbilar
På First Camp Edsvik i Grebbestad ser destinationschef Josefine Vogler tydliga tecken på förändringen. Campingen har omkring 160 platser för husbilar, husvagnar och tält, och de senaste två veckorna har varit fullbokade.
“Vi ser att husbilarna ökar för varje år. Det är många par, främst medelålders och uppåt men även barnfamiljer börjar komma mer och mer”, konstaterar hon.
Patric Svensson från Gustafs i Dalarna är på plats med sin sambo sedan en vecka. Han har varit husbilsägare i flera år och planerar nu att utvidga sina resor.
“Vi stannar till både på ställplatser och på campingar, det är lite 50/50. Hittills har vi bara åkt i Sverige men målet är att komma ut i Europa de kommande åren”, säger Patric Svensson.
Läs mer om ekonomi:
Vart är gasen? Löftet om högre pension sveks för 30 år sedan
Hutlös statlig avgift på 7 400 kronor – för ingenting
Svenska mammor betalar världens högsta pris för barn

Frank Kummel har tidigare arbetat på bland annat Dagens PS där han rapporterade om börsen, med fokus på Stockholmsbörsens storbolag. Som skribent på News55 fokuserar han på privatekonomi, men skriver även om resor och samhälle.

Frank Kummel har tidigare arbetat på bland annat Dagens PS där han rapporterade om börsen, med fokus på Stockholmsbörsens storbolag. Som skribent på News55 fokuserar han på privatekonomi, men skriver även om resor och samhälle.