Den som planerar att bila i Europa i sommar har mycket att se fram emot. Men lätta misstag som Europas miljözoner kan göra resan dyr.


Mest läst i kategorin
När semesterväskan är packad, passet är i fickan och rutten söderut är inlagd i GPS:en, är det lätt att känna sig redo. Men för många svenska bilresenärer väntar ett oväntat hinder några mil söder om gränsen: Europas miljözoner.
Dessa regleringar, som kan vara både krångliga och kostsamma att missa, är fortfarande relativt okända för många svenskar, skriver SvD.
Katja Runestam Prinzell är reserådgivare på M Sverige.
”Det kan vara lite trixigt”, säger Katja Runestam Prinzell om miljözonerna till TT.
MISSA INTE: Så gör du för att boka resan billigare – utan att flytta dig ur soffan
Dekalen som krävs i miljözoner
I flera europeiska länder krävs det ett särskilt klistermärke, en så kallad miljödekal, som visar vilken miljöklass bilen tillhör.
Denna måste fästas synligt på bilen innan du kör in i vissa städer eller regioner. Saknas dekalen kan det snabbt bli dyrt. Inte bara kan det leda till böter – i värsta fall får du inte fortsätta köra alls.
I Frankrike till exempel sträcker sig många miljözoner långt utanför stadskärnan, vilket innebär att även kringvägar kan kräva rätt dokumentation. Missar man att följa reglerna och stoppas av polis, är det inte läge att chansa.
Upprepas förseelsen kan böterna höjas, och i vissa fall kan du till och med behöva bogsera bilen därifrån eller vänta på att zonen tillfälligt avaktiveras.
MISSA INTE: Domstol: Ryanair måste återbetala avgift för handbagage
Senaste nytt
Det räcker inte att ha elbil i miljözoner
Att köra en nyare bil är ingen garanti för att slippa reglerna. Även elbilar omfattas av kravet på miljödekal.
Dekalerna beställs med fördel hemifrån, via de officiella sajterna för respektive land. Där går det också att kontrollera var miljözonerna finns och vilka tider de gäller.
Katja Runestam Prinzell förklarar att miljözonerna kan vara både väder- och tidsberoende, vilket gör det svårt att hålla koll. Och att man är turist från Sverige är ingen ursäkt.
”Nej”, svarar hon kort på frågan om lokal polis har överseende med besökare till TT.
MISSA INTE: Ät långsammare vid matbordet – och må bättre på köpet
Fler saker du bör ha med i bilen
Utöver miljödekalen finns det andra dokument och tillbehör som bör ligga redo i handskfacket när man rullar igenom miljözonerna. Bilens registreringsbevis är ett måste.
Pass eller nationellt ID-kort krävs vid gränser, och för den som planerar att resa utanför EU- eller EES-området krävs internationellt körkort.
Reseförsäkring och giltig bilförsäkring är självklara. Det europeiska sjukförsäkringskortet från Försäkringskassan bör också följa med – det kan underlätta vid vård utomlands.

Tanka innan du lämnar landet
För den som fortfarande kör bensin- eller dieseldrivet finns ett enkelt knep för att hålla nere kostnaderna. Tanka fullt innan du lämnar Sverige.
Priserna på drivmedel är oftast högre i Västeuropa, särskilt i länder som Tyskland, Frankrike och Italien. I östra Europa kan det däremot vara något billigare.
Lämna motorvägen – och hitta semesterns guldkorn
Mitt i alla regler, miljözoner och praktiska förberedelser är det lätt att glömma bort varför man valt just bilen som färdmedel.
Friheten att kunna svänga av, hitta en småby, stanna till vid en vingård eller sträcka på benen vid en alpsjö – det är ofta där som resans verkliga minnen skapas.
”Försök ta dig utanför motorvägarna och ta resan som en del av målet”, tipsar Katja Runestam Prinzell till TT.
Det kräver lite planering, men ger ofta mycket mer tillbaka. Och med miljödekalen på plats kan man rulla tryggt genom Europas många landskap och miljözoner – med både lagboken och upplevelselusten i behåll.
Läs mer om ekonomi:
Experten: Internet blir dyrare – men så här sparar du pengar
Bakvänt: 11 begagnade bilar som ökar i värde 2025
Facken varnar: Den allmänna pensionen räcker inte längre

Frank Kummel har tidigare arbetat på bland annat Dagens PS där han rapporterade om börsen, med fokus på Stockholmsbörsens storbolag. Som skribent på News55 fokuserar han på privatekonomi, men skriver även om resor och samhälle.

Frank Kummel har tidigare arbetat på bland annat Dagens PS där han rapporterade om börsen, med fokus på Stockholmsbörsens storbolag. Som skribent på News55 fokuserar han på privatekonomi, men skriver även om resor och samhälle.