News55

Antalet telefonbedrägerier mot äldre minskar

En äldre kvinna talar i telefon. Antalet anmälningar om telefonbedrägerier mot äldre har minskat i år.
Antalet anmälningar om telefonbedrägerier mot äldre har minskat i år. Kvinnan på bilden är inte kvinnan i texten. (Foto: TT/Bertil Ericson/Scanpix)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 10 juli 2024Publicerad: 10 juli 2024

Vishingbrotten, alltså telefonbedrägerier som främst begås mot äldre har blivit färre, det visar ny statistik från Polisen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Seden telefonbedrägerier mot äldre uppmärksammades i tv-programmet Uppdrag granskning i februari i år har färre av dessa brott anmälts, det rapporterar SVT.

Den typ av telefonbedrägerier där rädsla är en viktig komponent kallas för vishing, en bedragare ringer och manipulerar sitt offer till att lämna ut uppgifter så att bedragaren kan stjäla offrets pengar.

Offret är ofta en äldre person och förra året ökade den här typen av brottslighet med 36 procent, vinsterna från dessa brott beräknas enligt polisen ligga på över 700 miljoner kronor.

Färre telefonbedrägerier i år

Under första kvartalet i år anmäldes dock 30 procent färre vishingbrott jämfört med första kvartalet 2023, det rapporterar Sveriges Radio.

“Det är ju så mycket sånt i samhället så visst är man beredd”, säger 78-åriga Ulla Svensson i Helsingborg till Sveriges Radio.

Hon har råkat ut för flera bedrägeriförsök på telefon, senast var det en ung man som ringde och erbjöd henne hjälp att få bättre avkastning på sina besparingar.

Hon berättar att hon lät honom prata en stund och att han var väldigt trevlig, men sedan sade hon till honom att när hon behöver hjälp med sina pengar går hon till sin bank.

ANNONS

När hon inte nappade på “erbjudandet” blev mannen arg och hotade med att han, trots att hon inte ville ha “hjälp”, skulle skicka en faktura på 30 000 kronor.

Ulla Svensson lät sig dock inte luras utan lade på luren och någon faktura har hon inte fått.

ANNONS

Beror på flera saker

Stefan Lundberg är jurist och handläggare på Nationellt bedrägericentrum och jobbar som seniorbrottsförebyggare och han ser flera anledningar till att anmälningarna om telefonbedrägerier har minskat.

Framförallt handlar det om att informationen når ut bredare nu.

“Det har att göra med de åtgärder som bankerna har infört efter årsskiftet och uppmärksamheten från media, Uppdrag granskning som ju också ledde till att regeringen agerade och kallade till sig bankerna och även polis så det har varit en bred satsning från myndigheter, media och näringslivet så det är jättepositivt”, säger han till Sveriges Radio.

Bankerna: Så ska vi stoppa bedrägerierna

Regeringen har krävt att bankerna ska svara på hur de ska få stopp på bedrägerierna.

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS