News55

Bankerna: Så ska vi stoppa bedrägerierna

Artikelbild
Hans Lindberg, vd Svenska Bankföreningen, efter mötet med företrädare för regeringen i februari. Arkivbild. (Foto: Stefan Jerrevång/TT)
TT Nyheter
TT Nyheter
Uppdaterad: 13 maj 2024Publicerad: 13 maj 2024

Regeringen har krävt att bankerna ska svara på hur de ska få stopp på bedrägerierna.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Från branschens sida lägger man nu fram “ett kraftfullt åtgärdspaket” för att försvåra för kriminella.

Vi kommer att se kurvorna vika framöver, säger Bankföreningens vd Hans Lindberg.

Statsminister Ulf Kristersson (M) kallade till sig bankerna efter SVT:s Uppdrag gransknings uppmärksammade program i vintras där tittarna närmast i realtid kunde följa telefonbedragarna.

På måndagen har ytterligare ett möte ägt rum där bankcheferna och Bankföreningen fått presentera åtgärder för hur man ska minska bedrägerierna.

Extra kontroller

Det handlar delvis om att man vill utveckla systemen som övervakar transaktioner, bland annat genom att göra extra kontroller, sätta beloppsgränser samt införa tidsfördröjningar kopplat till vissa transaktioner.

Banker har möjlighet att sätta upp olika typer av gränser där systemet hittar en röd flagg, exempelvis kanske en kund blir tvungen att autentisera betalningen en gång till eller ringa upp och förklara sig, säger Bankföreningens vd Hans Lindberg.Kunderna kan säkerligen i vissa situationer uppleva att det blir lite mer krångligt, men det är för kundernas bästa för att stärka säkerheten.

Bankföreningen pekar även på att man lättare måste kunna “strypa olika produkter” för att försvåra för bedragare och kriminella. Det kan exempelvis handla om att blockera personer från att använda Swish och Bank-id.

ANNONS

“Se kurvorna vika”

En annan viktig åtgärd är att göra det lättare att anmäla den här typen av brott till polisen, betonar Lindberg.

Räcker det för att begränsa bedrägerierna?

Vi kommer att se kurvorna vika framöver, säger han och tillägger:Bankerna är på väg att genomföra en rad åtgärder redan nu och det här arbetet kommer att fortsätta under 2024 och 2025.

Finns det fler åtgärder på gång?

Vi kommer att följa implementeringen och då märka vilka typer av åtgärder som biter och vilka som inte spelar så stor roll och så får vi ta ytterligare kliv framåt för att komma tillrätta med det här.

Han påpekar dock att man inte är i mål än.

Men gör bankerna sitt jobb, polisen sitt, regeringen och andra myndigheter sitt så tror jag att vi kan trycka tillbaka telefonbedrägerierna ganska ordentligt.

ANNONS
Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS