Konsumentverket överväger rättsliga åtgärder mot elbolaget Nordic Best Energy som fortsätter lura kunder trots förbud.


Mest läst i kategorin
Elbolaget uppger sig ringa från kundens eget elbolag och tar ut 9 000 kronor när folk försöker säga upp avtalet, rapporterar Omni och Sveriges Radio.
Nordic Best Energy har varit under myndigheternas lupp i flera år. Konsumentverket förbjöd metoderna för ett år sedan men bolaget fortsätter ändå.
Nu har ägarna dessutom startat ett nytt bolag – Svenska Elverket – som tycks syssla med samma metoder. Tillsammans har de två Malmöföretagen fått över 350 anmälningar från konsumenter.
MISSA INTE: Jobba längre kan ge 5 000 kronor mer i pension
Mamma lurades teckna avtal med elbolaget
Reyhane i Göteborg berättar att hennes mamma känt sig inlurad i ett elavtal genom telefonförsäljning.
“Det är fruktansvärt hur kan man hålla på så här hur får man fortsätta ha bolag och fortsätta lura folk”, undrar hon.
Bolagen lurar folk att tro att de ringer från personens nuvarande elbolag eller elnätsbolag. Sedan får kunderna skriva under avtal som ofta är bundna i fem år.
MISSA INTE: Stor skillnad mellan bästa och sämsta indexfonder
60 månaders bindningstid
Johannes från Stockholm berättar om sin svärmors upplevelse.
“Säger man upp avtalet, som i min svärmors fall var på 60 månader – vilket är helt sinnessjukt långt – då lägger de på en avgift på minst 9 000 kronor”, säger han.
Straffavgifterna bryter mot ellagen. I somras förbjöd Energimarknadsinspektionen bolagen att ta ut dem. För en vecka sedan lovade bolagen rätta sig.
Elbolaget skyller på försäljare
Ekot har flera gånger försökt få en bandad intervju med företrädare för bolagen men fått nej.
I mejl förklarar en företrädare för Svenska Elverket att han ser allvarligt på varje klagomål men att de flesta kunder är nöjda.
Han betonar att det är andra “dedikerade aktörer” som sköter försäljningen.
MISSA INTE: Priserna lugnar sig – hushållen kan äntligen släppa loss
Så skyddar du dig
För den som får telefonsamtal från påstådda elbolag finns några saker att tänka på. Lägg på och ring tillbaka till ditt elbolag på det nummer som står på din faktura eller hemsida. Aldrig det nummer säljaren uppger.
Skriv aldrig under något avtal direkt vid telefonförsäljning. Be om tid att tänka och läs igenom alla villkor noggrant innan du bestämmer dig.
Kontrollera bindningstid och straffavgifter. Fem års bindningstid är ovanligt långt för elavtal, och kan vara ett tecken på mystiska elbolag.
Om du känt dig lurad kan du anmäla till Konsumentverket och Energimarknadsinspektionen. Du kan också vända dig till Allmänna reklamationsnämnden.
“Det är fruktansvärt hur kan man hålla på så här hur får man fortsätta ha bolag och fortsätta lura folk”, säger Reyhane från Göteborg.
Läs mer om ekonomi:
Flera bedrägerier mot äldre kvinnor – tre dömda
Skippa köttfärsen, slipp de höga matpriserna

Frank Kummel har tidigare arbetat på bland annat Dagens PS där han rapporterade om börsen, med fokus på Stockholmsbörsens storbolag. Som skribent på News55 fokuserar han på privatekonomi, men skriver även om resor och samhälle.

Frank Kummel har tidigare arbetat på bland annat Dagens PS där han rapporterade om börsen, med fokus på Stockholmsbörsens storbolag. Som skribent på News55 fokuserar han på privatekonomi, men skriver även om resor och samhälle.