News55

Så här tycker pensionärer om populära internettjänsten

Artikelbild
Alva Bergland
Alva Bergland
Uppdaterad: 09 apr. 2024Publicerad: 20 juni 2021

Svårnavigerad, krånglig och onödigt liten text. Detta är en del av kritiken från Pensionärernas Riksorganisation, som nu granskar viktiga webbsidor. Detta skriver Aftonbladet.

ANNONS
ANNONS

I spåren av pandemin har många medlemmar från PRO (Pensionärernas Riksorganisation), hamnat i ett digitalt utanförskap. PRO granskar nu webbsidor för att komma underfund med hur de ska blir mer tillgängliga för pensionärer, skriver Aftonbladet (20/6). Projektet heter Digisen och är ett tre-årigt projekt som tar fram grundmaterial som ska användas i PRO:s it-utbildning. Seniorerna ska även peka på svagheter och föreslå förbättringar till aktörerna bakom de stora internettjänsterna, för att göra dem mer användarvänliga för seniorer. Först ut att testas var internettjänsten 1177 Vårdguiden, som fick hård kritik. Detta rapporterar Aftonbladet.

Om 1177 sa omdömena bland annat att hemsidan är spretig och svår att navigera på. Det riktades även kritik mot textstorleken på sina ställen, vilket en användare tyckte var onödigt liten, skriver Aftonbladet.

PRO menar vidare att det främst handlar webbsidornas dåliga tillgänglighet.

– Vi användare måste få vara med mer. Det är inte teknikerna utan vi själva som vet hur vi behöver använda internet, säger Curt Karlsson, projektledare för Digisen, till Aftonbladet.

Näst på tur för granskning är betaltjänsterna. Där menar Curt Karlsson att problemet ligger i att alla bankers tjänster ser olika ut, skriver Aftonbladet.

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS