Transportstyrelsens blodprov som mäter alkohol över tid har fått stor betydelse i körkortsmål. Nu ska metoden ifrågasättas rättsligt.


Mest läst i kategorin
Transportstyrelsen har använt PEth-tester som underlag för att återkalla körkort. Testet visar alkoholkonsumtion under en längre period.
Beslut har fattats även i fall där det inte finns någon diagnos eller dokumenterad missbruksproblematik, skriver Expressen.
Centrum för rättvisa företräder nu en kvinna som fått körkortet indraget efter två testresultat med förhöjda värden. Organisationen vill att frågan prövas av Högsta förvaltningsdomstolen.
Syftet är att domstolen ska ta ställning till om nuvarande tillämpning är förenlig med rättssäkerhet.
MISSA INTE: Svindyr funktion: Därför stängs motorn av vid rödljuset – och startar igen
Två tester – förlorade både körkort och arbete
Den som återkommande visar höga värden i PEth-testet kan bedömas som olämplig att köra bil. Ett sådant beslut kan fattas även om det saknas annan bevisning.
I det här fallet handlar det om Linn Gustafsson, 28 år. Hon arbetade inom ambulanssjukvården. Efter två testtillfällen med förhöjda nivåer drog Transportstyrelsen in hennes körkort.
Det första testet togs efter en fest i hemmet. Det andra efter en skidresa utomlands. Hon har lämnat in intyg från läkare som visar att hon inte har alkoholberoende. Trots det stod myndigheten fast vid sitt beslut.
Hon kunde inte fortsätta arbeta utan körkort och blev av med sin anställning.
MISSA INTE: Bolt vinner upphandling – ska köra sjukhustaxi och färdtjänst
Senaste nytt
Transportstyrelsens beslut är rättsosäkra
Centrum för rättvisa anser att testet används för ensidigt. De menar att två prov inte räcker för att avgöra om en person är trafikfarlig. Enligt organisationen krävs en bredare utredning där fler uppgifter vägs in.
De planerar nu att lämna in en begäran om prövningstillstånd till Högsta förvaltningsdomstolen.
Om domstolen tar upp målet blir det första gången som metoden prövas i högsta instans.

Över tusen personer kan vara berörda
Centrum för rättvisa har granskat ett stort antal liknande ärenden. Enligt deras uppskattning har över tusen personer förlorat körkortet på liknande grunder.
Testresultaten har i flera fall varit avgörande, utan stöd av annan dokumentation.
Organisationen menar att det saknas tydliga regler för hur testet ska tolkas.
“Bara för att man genomfört två PEth-tester betyder inte det per automatik att man utgör en trafikfara”, säger Alexandra Loyd från Centrum för rättvisa.
MISSA INTE: Nya semestern med tåg: Direkt från Sverige till Centraleuropa
Transportstyrelsen ser över sina rutiner
Frågan har väckt uppmärksamhet i riksdagen. Transportstyrelsens generaldirektör har kallats till trafikutskottet.
Myndigheten har påbörjat en översyn av hur reglerna tillämpas. Men tidigare beslut ska inte ses över i efterhand.
Transportstyrelsen hänvisar till att besluten fattats enligt de föreskrifter som gällde vid tiden för handläggningen.
Det innebär att personer som redan drabbats inte får någon ny prövning.
Domstolen kan bli vägledande för framtiden
Om målet tas upp i Högsta förvaltningsdomstolen kan domen påverka hur PEth-testet får användas framöver.
Det kan leda till att myndigheter tvingas göra mer omfattande bedömningar innan ett körkort återkallas.
En dom kan också få följder för tidigare fall om det visar sig att tillämpningen varit felaktig.
“Genom att driva Linns fall hoppas vi kunna få igenom en förändring som kan hjälpa alla andra som drabbats på samma sätt”, avslutar Alexandra Loyd.
Läs mer om ekonomi:
Så slipper du kvarskatt på pensionen – detta måste du göra
Spara 100 000 kronor till din tjänstepension – välj lägre avgifter
Rörlig ränta lockar – men stabilitet kan vara värt mer

Frank Kummel har tidigare arbetat på bland annat Dagens PS där han rapporterade om börsen, med fokus på Stockholmsbörsens storbolag. Som skribent på News55 fokuserar han på privatekonomi, men skriver även om resor och samhälle.

Frank Kummel har tidigare arbetat på bland annat Dagens PS där han rapporterade om börsen, med fokus på Stockholmsbörsens storbolag. Som skribent på News55 fokuserar han på privatekonomi, men skriver även om resor och samhälle.