News55

Leasingbilar – kunder faktureras för skador de inte kan se

leasingbilar
Många upplever att de får fakturor som inte stämmer från företag med leasingbilar. (Foto: Getty Images och Shisuka)
Frank Kummel
Frank Kummel
Uppdaterad: 03 nov. 2025Publicerad: 03 nov. 2025

Tusentals kronor i fakturor för skador som knappt syns. Allt fler bilägare berättar om samma problem när de lämnar tillbaka sina leasingbilar.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Jonas Arnesen, tidigare journalist på Svenska Dagbladet, fick en faktura på över 15 000 kronor när han lämnade tillbaka sin BMW på Gotland.

“Jag visste att stötfångaren hade fått sig en smäll, något jag också berättat om till BMW tidigare. Men den gick på 3 750 kronor. Resten är precis som hon säger i artikeln, hitte-på-skador. Vissa skador kan jag inte se, andra är normalt slitage”, säger han till Aftonbladet.

Bakgrunden är att Fia Linderström tidigare berättat om en faktura på 36 500 kronor från Jyske Finans för Aftonbladet. Många läsare hörde av sig med liknande upplevelser.

Jonas Arnesen hade kört bara 1 500 av de 3 000 mil han hade lov att köra. Dessutom hade han kört med en tänd varningslampa i ett par år som BMW aldrig åtgärdat.

MISSA INTE: Regeringen i blåsväder om AP-fusionen – ministern står fast

Företagen ger efter om leasingbilar

Flera av de drabbade har fått ned sina fakturor efter att ha klagat. En annan kund hos Jyske Finans fick först en faktura på 30 000 kronor som sedan sänktes till 20 000 kronor.

Johan Nilsson Rhedin från Göteborg fakturerades 13 000 kronor när han och hans fru lämnade tillbaka en Volkswagen Golf. Men paret fick ned beloppet till 6 000 kronor.

ANNONS

Han jobbar med entreprenadjuridik och känner till konsumentköplagen. Innan bilen lämnades tillbaka hade han gått igenom den noga, hittat stenskott och rengjort den.

ANNONS

Fälg kostade dubbelt så mycket

Företaget ville ha betalt för stenskott och annat normalt slitage på sina leasingbilar. Dessutom krävde de cirka 6 000 kronor för en skadad fälg och däck.

Däcket var helt nytt och fälgen påstods kosta 4 800 kronor. Men på företagets hemsida kostade den 2 400 kronor.

När Johan klagade gjorde försäljaren och försäljningschefen motstånd. Men de gav sig efter ett tag.

“Jag är väldigt påläst och hänvisade till vad som står i konsumentköplagen. Sen är det svårt med vad som är normalt slitage och inte. Hur långt är ett snöre? Men om jag tagit detta vidare är jag säker på att jag fått rätt”, säger han.

MISSA INTE: Nu kommer det snö – dags att plocka fram vintervanorna

Råd till med leasingbilar

ANNONS

Johan har tydliga råd till andra som hamnar i samma situation. Se till att läsa igenom vad företagen hänvisar till.

Konsumentköplagen är ganska stark och du har rätt att stryka vissa saker i ett avtal innan du skriver på. Du har också alltid rätt att åtgärda skadorna själv, så håll det i åtanke när det gäller leasingbilar.

“För det första ska man inte behöva hålla på så här alls. Jag kommer aldrig mer att leasa en bil av Volkswagen. Men om du hamnar där, se till att läsa igenom vad de hänvisar till”, avslutar Johan Nilsson Rhedin till Aftonbladet.

Läs mer om ekonomi:

Kronan på väg upp – så mycket faller dollarn: “Under 9 kronor”

Ekonomi: Växande oro – regeringen pressas inför valåret

Satsningen som hotar pensioner – fyra miljoner svenskar berörs

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Frank Kummel
Frank Kummel

Frank Kummel har tidigare arbetat på bland annat Dagens PS där han rapporterade om börsen, med fokus på Stockholmsbörsens storbolag. Som skribent på News55 fokuserar han på privatekonomi, men skriver även om resor och samhälle.

Frank Kummel
Frank Kummel

Frank Kummel har tidigare arbetat på bland annat Dagens PS där han rapporterade om börsen, med fokus på Stockholmsbörsens storbolag. Som skribent på News55 fokuserar han på privatekonomi, men skriver även om resor och samhälle.

ANNONS
ANNONS