News55

Missar som får kockarna att fnissa åt dig – så gör du rätt på krogen

missar
Kockar och restaurangpersonal märker dina missar och fnissar åt dem bakom din rygg. Bilden är ett montage. (Foto: Canva)
Frank Kummel
Frank Kummel
Uppdaterad: 11 apr. 2025Publicerad: 11 apr. 2025

Kunden har kanske alltid rätt – men det betyder inte att allt går obemärkt förbi. Krögare berättar nu om vanliga missar vi gör på restaurang.

ANNONS

Mest läst i kategorin

gröna lund
Spela klippet
Samhälle

Gröna Lund vd:n Christer Fogelmarck om parkens framtid

22 juni 2025
företag
Spela klippet
News55 TV

Skärpta EU-krav och nya tullregler – företag måste agera nu

21 juni 2025
ekonomi
Spela klippet
News55 TV

Svensk ekonomi visar livstecken – men är det tillräckligt?

21 juni 2025

“Det är hemskt när gäster försöker äta en kanapé med kniv och gaffel”, säger krögaren Marion Ringborg.

DN har pratat med tre erfarna personer i restaurangbranschen: Marion Ringborg, Agnes Fällman och Clara Nyberg.

De beskriver små men återkommande missar som ofta sker i god tro – men som ställer till det för både service och stämning, skriver DN.

En klassisk miss är gästen som kliver in innan restaurangen öppnat, eller som sätter sig vid ett bord utan att invänta hovmästaren. Det kan verka harmlöst, men personalen har en plan för kvällen där varje bord har sin plats och sitt syfte.

“Ingen skulle knacka på dörren till Ica före öppningstid. Det är samma sak här”, säger Agnes Fällman.

MISSA INTE: De dog av vanvård på ålderdomshemmet – “låg i tre timmar”

Missar som bestick, vin och en servett i knät

Ett annat vanligt ögonblick är före middagen, då små munsbitar serveras. Här råder ofta förvirring kring besticken – men de ska inte användas alls.

ANNONS

“Kockarna fnissar åt gäster som försöker balansera en kanapé med gaffel. Den ska ätas med händerna”, säger Marion Ringborg.

Även vinbeställningar bjuder på dråpliga situationer och missar. Som när någon ber om chablis – men tackar nej till chardonnay. Då blir det svårt att inte le, enligt Clara Nyberg.

“Chablis är just 100 procent chardonnay. Det är bra att vara ärlig med vad man vet och inte vet”, säger hon.

Och servetten? Den ska direkt i knät. Inte ligga kvar på bordet, där den bara är i vägen.

MISSA INTE: Miljögifter i tulpaner och krokus – lökväxter kan sprida miljögifter

ANNONS

Enklare för alla – även vid notan

Mot slutet av middagen dyker nästa känsliga punkt upp: betalningen. Att alla vid bordet börjar dividera om summan kan skapa både förvirring och dålig stämning.

“Det blir ofta… jidder. En tar notan och resten swishar, det funkar bäst”, säger Marion Ringborg.

ANNONS

Dricks är inget krav, ingen kommer att bli sur om det missas – men uppskattas. Och efter två timmar bör bordet lämnas.

“Säg gärna tack innan ni går. Det betyder mer än man tror”, avslutar Marion Ringborg. 

Läs mer om ekonomi:

Matjättarnas rabatter vilseleder konsumenter

Lista: så reser du prisvärt i vår

Larm: Akut brist på undersköterskor i äldrevården

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Frank Kummel
Frank Kummel

Frank Kummel har tidigare arbetat på bland annat Dagens PS där han rapporterade om börsen, med fokus på Stockholmsbörsens storbolag. Som skribent på News55 fokuserar han på privatekonomi, men skriver även om resor och samhälle.

Frank Kummel
Frank Kummel

Frank Kummel har tidigare arbetat på bland annat Dagens PS där han rapporterade om börsen, med fokus på Stockholmsbörsens storbolag. Som skribent på News55 fokuserar han på privatekonomi, men skriver även om resor och samhälle.

ANNONS
ANNONS