Besiktningsföretagen vill införa hårdare tag mot dieselbilar, och nu testas nya maskiner som ska mäta partikelhalterna.


Mest läst i kategorin
Tord Fornander är ordförande för Fordonsbesiktningsbranschen.
“Partiklarna är farliga för folks hälsa och att bara två promille får underkänt i dag är ett bevis på att regelverket är katastrof”, säger han till Aftonbladet.
Nya bestämmelser har redan införts i Tyskland, Belgien, Nederländerna och Schweiz. Nu anser Fordonsbesiktningsbranschen att så också borde ske i Sverige snarast.
Istället kör tiotusentals svenskar omkring med dieselbilar som släpper ut tusentals gånger mer än vad som borde vara lagligt menar han. Partiklarna ökar bland annat risken för hjärt- och kärlsjukdomar, lungsjukdomar och cancer.
MISSA INTE: Dråpslaget: Coop faller samman – Ica Maxi tar över
Tiotusentals dieselbilar kan underkännas
Bilprovningen uppskattar att det bara hos dem skulle underkännas cirka 10 000 till 12 000 bilar per år i Sverige med nya regler. Företaget har ungefär en fjärdedel av marknaden.
Per-Anders Blommefors är besiktningsansvarig på Bilprovningen.
“Så omräknat blir det totalt 40 000 till 50 000 bilar i Sverige som inte skulle inte få godkänt på besiktningen om vi mätte partikelhalterna i dag. Men vi får se närmare exakt hur många bilar det rör sig om då vi själva ska börja mäta”, säger han.
Företaget införde i dagarna ett pilotprojekt där de ska testa att mäta alla bilar de besiktar på några stationer runt om i landet för att samla på sig data. Bilprovningen vill sätta press på bland annat Transportstyrelsen att införa nya regler.
“Det finns ingen anledning att vänta på det här längre. Tekniken finns och alla besiktningsföretag är villiga att börja mäta och vi vill visa att vi är startklara”, säger Per-Anders Blommefors.
Även EU-kommissionen råder nu EU-länderna att införa mätningar. Det är viktigt att man som bilägare får veta om man släpper ut för mycket. Det är oftast bara partikelfiltret som behöver bytas för att få låga partikelutsläpp.
MISSA INTE: Tullavgiften slopas på dina småpaket – beslut i EU
Transportstyrelsen inväntar direktiv
Transportstyrelsen uppger att de arbetar med frågan. Till Aftonbladet säger de att de avvaktar ytterligare direktiv från EU.
Anders Gunneriusson arbetar med frågan på Transportstyrelsen. Han gissar på cirka tre år innan partikelhalter börjar mätas på besiktningen i Sverige.
Läs mer om ekonomi:
Guld och silver slår tillbaka efter tufft hack
Förvaltarna tjänar miljoner – dubbla avgifter på din bostadsrätt
Störst stöd för höjt återvandringsbidrag i utsatta områden

Frank Kummel har tidigare arbetat på bland annat Dagens PS där han rapporterade om börsen, med fokus på Stockholmsbörsens storbolag. Som skribent på News55 fokuserar han på privatekonomi, men skriver även om resor och samhälle.

Frank Kummel har tidigare arbetat på bland annat Dagens PS där han rapporterade om börsen, med fokus på Stockholmsbörsens storbolag. Som skribent på News55 fokuserar han på privatekonomi, men skriver även om resor och samhälle.








