Nya mätningar visar att yrkestrafiken ofta struntar i fartgränser vid skolor. Nu kräver Folksam åtgärder för att minska fortkörning.


Mest läst i kategorin

Det är mitt i morgonrusningen utanför en svensk grundskola. Barn i reflexvästar går i samlad trupp längs trottoaren.
En yrkeschaufför svänger in på 30-sträckan – men hastighetsmätaren visar mer än så. En situation som tyvärr inte är ovanlig.
Anders Kullgren är forskningschef på Folksam, som har bedrivit undersökningen.
“Det är oroande, särskilt på vägar där barn rör sig till fots eller cyklar”, säger Anders Kullgren.
Folksam har nyligen gjort över 14 000 hastighetsmätningar av yrkestrafiken, och siffrorna är nedslående: 47 procent av alla fordon som passerade skolområden körde snabbare än tillåtet. Genomsnittlig fortkörning låg på 5,8 km/h.
MISSA INTE: Tips för hygien i badrummet: Det här föremålet måste diskas – ofta
Låg fart – hög risk
Högst andel fortkörare hittades på 30- och 40-vägar, där över hälften av förarna överskred gränsen.
Taxibranschen utmärkte sig med hela 52 procent överträdelser, medan bussbranschen höll bäst fartdisciplin.
Att köra bara några kilometer i timmen för fort kan tyckas obetydligt, men enligt Folksam ökar risken för allvarliga skador markant.
“En överträdelse på fem kilometer i timmen kan nästan dubbla risken vid en olycka, särskilt när det gäller oskyddade trafikanter”, säger Anders Kullgren.
MISSA INTE: Håll andan när gruset sopas bort: ”Flera dödsfall efter sopningen”
Senaste nytt
Fysiska hinder motverkar fortkörning
Mätningarna visade också att utformningen av vägen gör stor skillnad.
På skolvägar där gupp, upphöjda övergångsställen eller avsmalningar fanns minskade överträdelserna till 16 procent – jämfört med 53 procent på sträckor utan sådana åtgärder.
Det är ett argument för fler fartdämpande insatser, menar Folksam, som nu riktar uppmaningar till både kommuner och transportföretag.
Företagens ansvar för fortkörning lyfts
Folksam pekar särskilt på arbetsgivarnas roll i trafiksäkerheten. Realistiska körscheman, tekniska hjälpmedel för hastighetskontroll och bättre uppföljning kan göra skillnad.
“Det är inte rimligt att fortkörning ska vara standard i yrkestrafiken. Företagen har både möjlighet och ansvar att ändra detta”, säger Anders Kullgren.
Trots sju års mätningar syns ingen tydlig förbättring. Folksam menar att det är hög tid att gå från ord till handling.
“Varje år dör människor helt i onödan. Hade alla hållit hastighetsgränserna kunde över 70 liv sparas”, säger Anders Kullgren.
Läs mer om ekonomi:
Nätbankernas tekniska problem – “Bryter ett löfte mot småspararna”
Tele2-läcka: Kundregister användes i bedrägerier mot äldre
De har flyttat ombord på en kryssning – lever billigare än hemma

Frank Kummel är skribent på News55 och skriver om samhällsfrågor som berör.

Frank Kummel är skribent på News55 och skriver om samhällsfrågor som berör.
