News55

Så drabbas du som konsument när TV4 och Viaplay krisar

TV4 logga
TT/News55
TT/News55
Uppdaterad: 27 mars 2024Publicerad: 27 mars 2024

TV-rättigheterna för sport blir bara dyrare och dyrare – och konsumenten får vara med och betala. Krisande TV4 och Viaplay öppnar för nya aktörer. "Det är tydligt att det är de stora globala aktörerna som tar mark", säger Marie Nilsson på Mediavision efter att en ny aktör tagit sig in på den svenska marknaden.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Sporträttigheter är onekligen viktiga för tv-bolag med betalverksamhet, och priserna har genom åren trissats upp rejält. För krisande strömningstjänsten Viaplay är prisnivån tuff, och med köpet av en del Premier League-matcher tar Amazon (som ska sända på Prime Video) nu ett tydligt kliv in på arenan.

Är du senior och skulle vilja jobba extra? Klicka här. 

— Jag skulle vilja tolka det som att det är tecken i tiden. Om sporträttigheter ska fortsätta vara så här dyra måste det nog till nya former på lösningar, säger Marie Nilsson på Mediavision, ett bolag som analyserar konsumentbeteenden och utvecklingen på mediemarknaden.
Är Prime Videos intåg en början på en sportmarknad i förändring?

— Det är tydligt att det är de stora globala aktörerna som tar mark. Viaplay som är inriktat på den nordiska marknaden hamnar i ökad konkurrens mot de stora, som Netflix, HBO och Amazon till exempel. Och nu även inom sportområdet.

“Blir bökigt”

När en del av Premier League-rättigheterna går över till Prime Video lär den som inte vill missa matcher få öppna plånboken än mer.

— För konsumenten som vill se alla matcher så skulle detta kunna bli bökigt. Man måste skaffa ett abonnemang till, konstaterar Marie Nilsson.
Från nästa säsong måste den som vill följa ligan till punkt och pricka vara beredd på att inte bara betala för Viaplay, utan även Amazons Prime Video.

Totalt sänds 38 matcher – lördagsmatcherna som spelas klockan 13.30 – av Prime Video.

ANNONS
ANNONS

Ligor lockar

Vad prislappen för den som vill se PL-matcherna i slutändan faktiskt blir är svårt att sia om, understryker Nilsson.

Skulle du vilja anlita erfaren arbetskraft? Klicka här.

— Vad vi vet är att det finns ingen sport som lockar fler eller som har högre intresse. I toppen ligger de här fotbollsligorna, säger NiIsson och fortsätter:

— Hittills har vi sett att konsumenterna har följt med – trots ökade priser. Sedan kan man undra vad Amazon ska ta betalt. Abonnemang på sporttjänster brukar kosta mer.


Anna Karolina Eriksson/TT

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Spela klippet

Analytikern: Så kan vi rädda fastighetsmarknaden

Efter en tid av utmaningar börjar fastighetsmarknaden sakta vända uppåt – men vad krävs för att den ska återfå sin fulla styrka? Fastighetsmarknaden börjar visa positiva tecken efter en tuff period av prisfall och låg aktivitet under 2022. Erik Holmberg, marknadsanalytiker på Hemnet, beskriver i E55 studio, dagens fastighetsmarknad som en återhämtning, men påpekar att […]