TV-rättigheterna för sport blir bara dyrare och dyrare – och konsumenten får vara med och betala. Krisande TV4 och Viaplay öppnar för nya aktörer. "Det är tydligt att det är de stora globala aktörerna som tar mark", säger Marie Nilsson på Mediavision efter att en ny aktör tagit sig in på den svenska marknaden.
Mest läst i kategorin
Sporträttigheter är onekligen viktiga för tv-bolag med betalverksamhet, och priserna har genom åren trissats upp rejält. För krisande strömningstjänsten Viaplay är prisnivån tuff, och med köpet av en del Premier League-matcher tar Amazon (som ska sända på Prime Video) nu ett tydligt kliv in på arenan.
Är du senior och skulle vilja jobba extra? Klicka här.
— Jag skulle vilja tolka det som att det är tecken i tiden. Om sporträttigheter ska fortsätta vara så här dyra måste det nog till nya former på lösningar, säger Marie Nilsson på Mediavision, ett bolag som analyserar konsumentbeteenden och utvecklingen på mediemarknaden.
Är Prime Videos intåg en början på en sportmarknad i förändring?
— Det är tydligt att det är de stora globala aktörerna som tar mark. Viaplay som är inriktat på den nordiska marknaden hamnar i ökad konkurrens mot de stora, som Netflix, HBO och Amazon till exempel. Och nu även inom sportområdet.
“Blir bökigt”
När en del av Premier League-rättigheterna går över till Prime Video lär den som inte vill missa matcher få öppna plånboken än mer.
— För konsumenten som vill se alla matcher så skulle detta kunna bli bökigt. Man måste skaffa ett abonnemang till, konstaterar Marie Nilsson.
Från nästa säsong måste den som vill följa ligan till punkt och pricka vara beredd på att inte bara betala för Viaplay, utan även Amazons Prime Video.
Totalt sänds 38 matcher – lördagsmatcherna som spelas klockan 13.30 – av Prime Video.
Senaste nytt
Ligor lockar
Vad prislappen för den som vill se PL-matcherna i slutändan faktiskt blir är svårt att sia om, understryker Nilsson.
Skulle du vilja anlita erfaren arbetskraft? Klicka här.
— Vad vi vet är att det finns ingen sport som lockar fler eller som har högre intresse. I toppen ligger de här fotbollsligorna, säger NiIsson och fortsätter:
— Hittills har vi sett att konsumenterna har följt med – trots ökade priser. Sedan kan man undra vad Amazon ska ta betalt. Abonnemang på sporttjänster brukar kosta mer.
Anna Karolina Eriksson/TT