News55

Tänk på de äldre vid digitalisering

En äldre man sitter vid datorn. Det här kan kommuner fråga sig när de digitaliserar så att deras äldsta kommuninvånare inte exkluderas från digitala tjänster och produkter
Det här kan kommuner fråga sig när de digitaliserar så att deras äldsta kommuninvånare inte exkluderas från digitala tjänster och produkter. (Foto: Unsplash)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 16 sep. 2024Publicerad: 16 sep. 2024

I takt med den ökande digitaliseringen riskerar våra äldsta medborgare att exkluderas från viktiga samhällsfunktioner. Det här bör kommuner ha i åtanke när de digitaliserar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Den äldreinriktade forsknings- och utvecklingsenheten Nestor FoU-center har kartlagt utmaningar och identifierat frågor som kommuner kan tänka på för att lyckas bättre med sin digitalisering när det gäller att möta äldres behov, det skriver Äldre i centrum.

När kommuner digitaliserar ska de följa lagkravet om tillgänglighet inom offentlig service, det innebär att digitaliserade samhällsfunktioner ska vara tillgängliga för alla, även de äldsta.

Nestor FoU-centers projekt utgick från att äldre personer vill och behöver använda kommunens digital tjänster, både de som är riktade till alla och de som är riktade till äldre.

Ingen homogen grupp

När det handlar om vana av, och kunskap om, digitala tjänster och produkter är inte äldre en homogen grupp, många är bekväma med och delaktiga i det digitala samhället.

Många av de seniorer som deltog i projektet såg användning av digitala tjänster som ett tvång men beskrev samtidigt att digitaliseringen skapar frihet.

Enligt Socialstyrelsens senaste uppföljning av den digitala utvecklingen erbjuder de flesta av landets kommuner stöd för att minska digitalt utanförskap.

De seniorer som deltog i Nestor FoU-centers projekt tyckte att det kändes förtroendefullt att kommunen anordnat de stöd de tagit del av.

ANNONS

Fyra frågor

Nestor FoU-center har identifierat fyra frågor som kommuner kan ställa sig för att deras digitalisering ska möta de förutsättningar och behov deras äldre kommuninvånare har.

  1. Hur tar kommunen ansvar för att information och tjänster är tillgängliga för dem som inte kan använda digitala lösningar eller som känner sig otrygga med att använda dem?
  2. Hur integreras den kunskap och erfarenhet de medarbetare som möter äldre i sitt arbete har i utvecklingen av kommunens digitala information och tjänster?
  3. Hur kan rubriker och ingångar på webbplatser, som leder till information och tjänster riktade till seniorer, formuleras för att målgruppen ska uppfatta dem ­som relevanta?
  4. I vilken grad uppmärksammar biståndshandläggare äldre personers möjligheter att hantera digitala produkter och tjänster?

Digitalisering: Ett sätt för äldre att bli delaktiga

Många ser fram emot allt de äntligen kan göra när de går i pension, men för de som lever i digitalt utanförskap blir det inte så lätt. Det är då som Digitala Bryggan kommer väl till hands.

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS