I det nya inslaget Månadens dumhet granskas idéer och system som kanske inte är så smarta som de först verkar.

Mest läst i kategorin
Denna gång riktas fokus mot arbetslivets kortsiktiga tänkande, där stora resurser läggs på att rekrytera men inte på att behålla eller utveckla personalen.
“I dag är det många företag som lägger mycket av sin budget på att rekrytera, men sedan så glömmer man bort att skapa en arbetsmiljö där man behåller och kanske utvecklar sina nyckelpersoner,” säger Stefan Engeseth, författare till boken Homo Stupido.
Kortsiktigt tänkande styr företag
Engeseth menar att många företag styrs av en slags “kortsiktig dumhet” som genomsyrar allt från bonussystem till organisationskultur.
“Väldigt mycket styrs av quick fix. Man ska ha snabbt resultat. Man har bonussystem, kortsiktigt tänkande, och det har ofta att göra med ägandeskapet också,” säger han och tillägger:
“Men siffrorna är ett excellent fält – där finns inga blommor, där finns inga hjärtan, där finns inga känslor.”
Företag underskattar vikten av känslor i arbetsmiljön, något som är avgörande för att få talanger att trivas, menar Engeseth.
Senaste nytt
Fler rekryterare än anställda
Han drar en parallell till läckande båtar:
“Man anställer nästan fler rekryterare än vad man anställer personal. Det är lite grann som om en båt läcker – då behöver man fler folk som lagar hålen och skottar vatten än att köra båten framåt.”
Samma fenomen syns inom försäljning, där fokus ofta ligger på att jaga nya kunder snarare än att vårda de befintliga.
“Företag är som en trädgård”
Istället för snabba lösningar föreslår Engeseth en mer långsiktig och organiskt växande företagskultur.
“Företaget och kulturen är som en trädgård. Man behöver se till att den växer, ansa och vårda och ha näringsrik jord så att det blir en långsiktig effekt.”
Han varnar också för att svagt ledarskap ofta leder till ökad kontroll och kortsiktighet.
Från grottmänniska till framtidsbygge
Enligt Engeseth sitter vi fast i ett stenålderstänk:
“Vi är mer och mer fast i grottan och det sätt vi leder bolag på. Dumt nog anammar vi våra primitiva instinkter.”
Lösningen är att skapa en större gemenskap där även kunder, ambassadörer och framtida anställda inkluderas. Exempel på detta är Ikea och spelbranschen, som rekryterar sina fans.
Trots stor tillgång till kunskap och verktyg är förändring svårt.
“Systemet, organisationen, kulturen är immun mot förändring och utveckling,” menar Engeseth och tillägger att många företag därför köper upp startups istället för att förändra sig själva – men glömmer behålla talangerna.
Rekrytera för framtiden
För att bryta mönstret krävs ett nytt synsätt:
“Anställ väldigt mycket på värderingar och hitta dem som har rätt meningstänk och som vill vara en del av resan.”
Han föreslår att företag börjar med att formulera sin framtid – och rekryterar utifrån den.
“Då får man en högre evolutionär utveckling och då kommer allting gå väldigt mycket snabbare.”
Slutligen sammanfattar han:
“Ställ frågan: Vad vill du bidra med här? Istället för: Vad har du gjort?”
Se även:
Expert varnar: Därför vänder svenskarna ryggen åt storbankerna. Dagens PS
Så får du lägre ränta – utan att förhandla. E55

Julia Lundberg har arbetat på både Dagens PS och Realtid med ekonomijournalistik tidigare. Som skribent News55 fokuserar hon på alla ämnen som berör seniorer. Inte minst ekonomi och privatekonomi, men även hälsa, husdjur, familj och det goda i livet.

Julia Lundberg har arbetat på både Dagens PS och Realtid med ekonomijournalistik tidigare. Som skribent News55 fokuserar hon på alla ämnen som berör seniorer. Inte minst ekonomi och privatekonomi, men även hälsa, husdjur, familj och det goda i livet.