Elbilar gör inget väsen av sig i trafiken, därför bedöms risken att bli påkörd av en elbil vara minst dubbelt så stor än med vanliga bränslebilar – det drabbar inte minst personer med nedsatt hörsel.
Mest läst i kategorin
Per automatik är äldre och andra personer med hörseldefekter extra utsatta för att bli trafikoffer när allt fler elbilar märks i vår stadsmiljö.
Elbilar går kusligt tyst och just därför är risken också dubbelt så stor för fotgängare i städer att bli påkörda av en el- eller hybridbil jämfört med en bensin- eller dieselbil, enligt en brittisk studie som refereras av TT i en artikel på bland annat TV4 Nyheterna.
I stadsmiljö bedöms risken att som fotgängare bli påkörd av en elbil vara tre gånger så hög jämfört med en bil som går på fossila bränslen.
Äldre elbilar har inte samma EU-krav
EU kräver i dag att alla elbilar, hybrider och laddhybrider tillverkade från och med den 1 juli 2019 måste låta med en viss ljudstyrka när de kör under 20 kilometer i timmen för att minska olycksrisken.
Elbilar tillverkade före det datumet omfattas emellertid inte av kravet.
I den brittiska framgår det att en el- eller hybridbil var inblandad i bara 2 procent av de granskade 96 000 olyckorna i trafiken mellan 2013 och 2017 som studien ringar in.
Dock stod just dessa bilar för 5 dödsfall per 16 miljoner mils körande med elbilar medan bensin- och dieselbilar svarade för endast hälften så många dödsfall, 2,5 stycken.
Resultatet förvånar Anna Vadeby, seniorforskare på statens väg- och transportforskningsinstitut, (VTI):
“Kanske var man fortfarande ovan med elbilar i trafiken när studien gjordes?” spekulerar hon.
Senaste nytt
Tänk inte mer på bokföringen (än du behöver)
Med Fortnox är bokföringen uppdaterad i realtid, så att du alltid kan lita på siffrorna.
Rekommendationer om RS-virus – detta bör du veta
Folkhälsomyndigheten har publicerat rekommendationer om vaccination mot RS-virus till vissa grupper för att skydda mot allvarlig sjukdom. Här får du veta mer om deras råd.