News55

Rapport: De är sämst i Sverige på el

Eluttag, elkontakter och elsladdar kan vara stökiga. Så även elbolagen som inte alltid möter konsumentens förväntningar.
Eluttag, elkontakter och elsladdar kan vara stökiga. Så även elbolagen som inte alltid möter konsumentens förväntningar. (Foto: Janerik Henriksson / TT)
Jennie Nysted
Jennie Nysted
Uppdaterad: 20 nov. 2024Publicerad: 20 nov. 2024

Vi kunde nyligen avslöja var elavgiften på el är som högst i Sverige. Nu går vi hjälpta av Svenskt Kvalitetsindex raskt vidare med elbolaget som lämnar mest att önska inom energisektorn.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Svenskt Kvalitetsindex har sedan 2005 tagit pulsen på kundnöjdheten bland privat- och företagskunder inom elnät, elhandel och fjärrvärme med undersökningen “SKI Energi 2024”.

Så även 2024, som bjuder på både högt och lågt.

Fortum – sämst

Låt oss börja på botten, med elhandeln för privatkunder. Här samsas elbolag som Eon, Telge energi och Vattenfall. Som allra sämst rankar dock Fortum – ett av Sveriges största elbolag med över en miljon kunder.

Här anser sig nämligen endast 56,3 procent av privatkunderna tillfreds med leveransen, vilket placerar Fortum allra sist på den listan.

Nöjdheten skiftar baserat på om du är privat- eller företagskund.
Nöjdheten skiftar baserat på om du är privat- eller företagskund.(Skärmavbild SKI:s rapport)
ANNONS

Elbolag bättre på företag

Går vi vidare i rapporten finner vi att flera elbolag, gör desto bättre ifrån sig bland företagskunderna.

ANNONS

En tydlig trend är alltså att företagskunder lyfter nöjdheten – medan privatkunder halkar efter. En utveckling som Johan Parmler, vd för Svenskt Kvalitetsindex, i rapporten lyfter fram som en stor utmaning.

”Branschen har problem att bryta privatkundernas negativa trend. Företagskunderna upplever förbättringar, men för privatkunderna ser vi motsatt utveckling”, konstaterar han.

Bäst i klassen

Förbättringspotentialen är således hög. Men visst finns det ljusglimtar.

Som allra bäst ifrån sig bland privatkunderna gör således Boo Energi, med mer än 74 procent nöjda kunder.

En stor stjärna i kanten får även Skellefteå Kraft som enligt 2024 års undersökning levererar starkt i båda kundgrupperna.

Särskilt imponerar företaget bland elnätskunder, där de åter toppar listan som Sveriges främsta aktör, med hög kundnöjdhet bland sina över 66 000 privat- och företagskunder, vilket de också meddelar i ett pressmeddelande.

Läs mer om bra och dålig el:

ANNONS

Elchock: Här är avgiften dyrast i hela Sverige. News 55

Dags att binda? Här är el-experternas tips inför kylan. Dagens PS

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

ANNONS
Jämför billigaste bolån

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra Sveriges billigaste bolån.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Analytikern: Så kan vi rädda fastighetsmarknaden

Efter en tid av utmaningar börjar fastighetsmarknaden sakta vända uppåt – men vad krävs för att den ska återfå sin fulla styrka? Fastighetsmarknaden börjar visa positiva tecken efter en tuff period av prisfall och låg aktivitet under 2022. Erik Holmberg, marknadsanalytiker på Hemnet, beskriver i E55 studio, dagens fastighetsmarknad som en återhämtning, men påpekar att […]