Här är de glada nyheterna från modeveckan

I sitt invigningstal till öppnandet av digitala Sthlm Fashion Week nyligen, var Kronprinsessan Victoria mycket övertygande när hon i korta ordalag tog upp vikten av att svenskt mode måste förändras och hålla en hög miljömedveten standard och vara en förebild.

Cay Bond

Annons

Annons

Hon har själv länge gått i bräschen genom att klä sig medvetet och prioritera svenska modeskapare, ex, Totem, AVAVAV, Rodebjer, House of Dagmar, By Malina, Stylein, ACNE, ATP, Jennifer Blom.

Samtliga strävar efter att göra tillverkningsprocessen i miljövänliga material klanderfri, genom kunskapen om nya alternativ i tyger, läder, garn mm och deras egenskaper i samband med formgivning, färgning, tillskärning. Kunskapen om hur man helt enkelt handskas med det som naturen och ny teknik erbjuder. Därefter följer noggrannheten i själva processen gällande nya förutsättningar i valet av produktionsmiljö, transporter, försäljning osv.

Vad modet i Stockholm Fashionweek visade var ett urval av svenska designmärken och deras senaste modenyheter, i olika stilar, som satsat på en egen identitet i form och utföranden, inom det som alla kallar hållbarhet.

Personligen välkomnar jag det småskaliga dvs ett mer individuellt mode som nu börjar synas. Jag förutsätter att alla aktuella designmärken gör hållbara kläder!

Allt mode behöver inte passa alla,tvärtom är mer spännande. Det personliga blir ändå hur du bär upp ett plagg. Det är lättare att vara ett mindre modeföretag, visa vad man kan och ta kontroll över sin produktion. På det sättet tror jag man får konsumentens förtroende.

Av de två aktuella modedagarna att döma, förlagda till Fotografiska museet i Stockholm där man inledde med en coronasäker gles invigning och samtidigt inrett en studio för samtal och digitala sändningar, lyckades man sprida glada modenyheter. Både stilfulla kvalitetsplagg men också den så aktuella sportinspirerade looken för hen som fokuserar på design och modekreativitet.

Det som trots allt är mest spännande är den förändring som sker från anonymitet i masskonsumtion till tydlig identitetssökande i det nya sättet att handla nya former hos de mindre men oerhört ambitiösa modemärken.

Vissa svenska modeskapare som satsat på spektakulära och fantasifulla kreationer lämpliga för scenen i bl.a musikvideos har också nått ut till en internationell publik tack vare deras egna konstnärliga uttryck. Kunder som ex Beyoncé, BJÖRK, Lady Gaga m.fl. har sina scouter ute i världen som bevakar nya uttryck och mode. Några av dessa kreationer visas just nu i utställningen Art in Fashion på SvenHarrys Konstmuseum i Stockholm med formgivare som Selam Fessahaye, Martin Bergström, Wihlja/ Carolina Rönnberg, Astrid Ohlsson, Bite (By Independent thinkers for Environmental Progress), Bea Szenfeld och Linda Nurk som odlar sina egna textilier av levande organismer! Och Wihlja, ett skräddarkollektiv i Wilhelmina lett av Carolina Rönnberg som funderar, ¨hur förespråkar man ett fortsatt designarbete i en värld som tillverkar för mycket och som snart kollapsar som resultat av vår girighet och och jakt på ignorant bekvämlighet”.

Det är nog ett faktum att den påtvingade instängdheten i våras har manat till eftertanke och till en fundering på vad man håller på med och vad man egentligen vill åstadkomma och hur man går vidare! Låt oss inse att de stora kedjorna inte längre ligger i tiden. De tillhör ett konsumtionsbeteende som inte är särskilt miljövänligt då de på grund av sina låga priser inspirerar konsumenter att överkonsumera utan kontroll, vilket är ett stort miljöproblem. De massproducerande kedjorna är väl medvetna om nya konsumtionsbeteenden och försöker göra vad de kan för att tillfredsställa kundens nya krav. Förhoppningsvis ställer de sig bakom den välutbildade generationen modeskapare. Vilket bl.a H&M till del, faktiskt tagit fasta på och därför är en anledning till att man skapat undermärken som har en tydligare signatur, i mindre butiker som ex ARKET, COS, Another Stories.

Deras senaste, AFound, erbjuder andrahands mode ur tidigare och aktuella H&M kollektioner är, enligt dem, ytterligare ett sätt för konsumenten att handla ¨hållbart¨.

Men trots det har Sveriges välbekanta kedjor, H&M, Lindex, Kapp-Ahl, Gina Tricot m.fl som länge har representerat den största handeln, en tuff framtid till mötes. De kämpar för sin existens med att förnya och försöka göra sin massproduktion så korrekt som möjligt, men de går ändå inte att jämföra med den verksamhet som bubblar i de kreativa mindre och mellanstora textilföretag som nu presenterades under Stockholm Fashion Week. Det är inte hos de traditionella massproducerande klädkedjorna Greta Thunberg handlar, helt enkelt.

Annons

Annons

Cay Bond
Kontakta mig
Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons