Har modet någon framtid?

Vad har pandemin egentligen ställt till med? Hur ser framtiden ut? Blir det som vanligt igen? Sverker Sörlin skrev i DN om sina tankar kring det hela och menar vi borde återstarta samhället med lärdom och insikt. Och jag lägger till….. om hur det ekonomiska systemet bygger på snabba cash på bekostnad av lidande och […]

Cay Bond

Annons

Annons

Vad har pandemin egentligen ställt till med? Hur ser framtiden ut? Blir det som vanligt igen?

Sverker Sörlin skrev i DN om sina tankar kring det hela och menar vi borde återstarta samhället med lärdom och insikt. Och jag lägger till….. om hur det ekonomiska systemet bygger på snabba cash på bekostnad av lidande och förstörelse. För att överleva behöver vi en sundare och förnuftigare rytm. En som inte nödvändigtvis förstör vår natur och oss med den, utan snarare tar vara på och tar sin tid att utforska nya möjligheter och bevara en diger kunskap som fungerar. Modiga Greta Thunberg kom i grevens tid med sitt försvarstal till jorden. Ekonomin i framtiden handlar nog om människors basala behov i första hand.

Coronaviruset har påverkat på flera sätt

Så vad sker då med SVENSKT MODE? Det vi skyler våra kroppar med? Hur har coronaviruset påverkat? Det finns inte ETT svar, snarare flera då mode handlar om så mycket. Kultur, miljö, historia, ekonomi, konsumtionsbeteende m.m Frågar man svensken på gatan om mode, blir svaret säkert H&M då de har haft de största marknadsandelarna och varit mest synliga här. Men man får inte glömma att deras ursprungliga affärsidé inte varit att SKAPA mode, snarare att följa de nyheter som presenterats i de stora internationella modehusen tillverkade en masse till en billig penning. Eftersom H&M ändå är en av världens största klädproducenter och gärna vill vara kvar på banan är man tvingad att tänka om. Därför började man samarbetar med kända modeskapare som tagit fram profilerade kollektioner anpassade till H&M´s billigare profil. De har också använt sin kapacitet till att arbeta fram en röst genom GLOBAL CHANGE AWARD, där man premierar framtidens modeskapare som utgår från miljövänliga material , ny teknik och mänsklig tillverkning.

Mode ska inte nödvändigtvis leda till massproduktion

Att bli en modedesigner börjar med en utbildning i att skapa kläder; sömnad, skräddarkonst, tillskärning. Man får plugga modehistoria, materialkunskap, stillära m.m för att nå den nivå som krävs idag och dessutom måste man ha talang. Under utbildningen tänker man inte nödvändigtvis på att det skall leda till massproduktion, längre, det som tyvärr hittills varit så allmängiltigt. En modedesigner eftersträvar snarare att utveckla sin kunskap till att skapa en unik eller klassisk stil, idag med tonvikt på miljövänliga material och tillverkat i begränsat antal kollektioner. Mode är trots allt i grund och botten förenat med tilltalande och vackra kläder, skapade av skickliga personer som arbetar med en konstart! Därför överensstämmer det inte längre med hysterisk massproduktion och dåliga arbetsmiljöer för att få ner priser så att alla tror sig ha råd att ständigt handla skräp som inte är hållbart. Då tappar ju kläderna och modet som begrepp sitt värde! Ett lågt pris är egentligen en skymf mot skapandet och arbetet bakom.

Modemedvetenheten har förändrats

Modemedvetenheten i vårt samhälle har förändrats till det bättre. En ny generation ser på modet som den kultur den representerar. Detta föranleder att människor är nyfikna och intresserade av mode och vill veta mera. Därför har det också blivit vanligare, att precis som i andra länder, visa nutids- och modehistoria i utställningar. Jag har själv satt ihop flera på Dunkers Kulturhus, Artipelag, Hallwylska och nu pågår ART IN FASHION på SVENN-HARRYS KONSTMUSEUM till den 27 september som jag fick i uppdrag att sätta ihop tidigt i år. Med den vill jag visa länken mellan mode och konst men ändå tillgänglig för gemene man. Jag har samlat flera samtida etablerade och nya formgivare som visar sina aktuella arbeten med betoning på framtid i form och material!

Karantän hindrar inte skapande

Karantänen hindrar inte en skapande person att arbeta, tvärtom. Nu skapas det med frenetisk iver och en övertygelse om att gå vidare. Vad som krävs mer än någonsin är att handeln och kunder hänger med. Butikerna blir viktigare än någonsin, men förändrade. De behöver skapa attraktion med hjälp av ny inredningsdesign och matcha modet de säljer både i butik och på nätet. Många nya skippar den fysiska butiken, säljer och kommunicerar på nätet!

Vi är inte betjänta av gigantiska utrymmen med högar av kläder där man respektlöst roffar åt sig billiga priser, tar med sig hem och slänger efter någon veckas användning.

”Ingen tillfällighet att de stora klädkedjorna har problem”

Det är ingen tillfällighet att de stora klädkedjorna har problem, de ligger inte längre i tiden!

Annons

Annons

H&M som varit en av de största på marknaden, har nog förstått vad som skulle hända och försökt förändra med hjälp av att marknadsföra sitt engagemang i hållbarhet och återanvändning, samt starta mindre enheter modeprofiler som exempelvis ARKET, COS, OTHER STORIES. Det är dock svårare för ett gigantiskt börsnoterat företag att förändra då aktieägarna trots allt styr, de vill hellre ha god ekonomisk utdelning än att spendera och gynna miljön, vilket trots allt ligger i det gamla ekonomiska systemets natur. Även det bör granskas.

Men, MODE har framtiden för sig om bara vi konsumenter uppmärksammar och också gynnar våra egna modeskapare. Exempelvis BITE, SELAM FESSAHAYE, RODEBJER, DAGMAR, ATP, FILIPPAK , ACNE och många många fler

Cay Bond
Kontakta mig
Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons