Tre olika specialistläkare delar med sig av sina bästa tips för hur du blir en bra patient under ett läkarbesök.


Mest läst i kategorin
Ett besök på vårdcentralen kan vara både nervöst och förvirrande. Många förbereder sig genom att läsa på innan, andra litar på magkänslan, skriver DN.
Att läsa på inför läkarbesöket är inget problem, men när du väl sitter i rummet är det symtomen läkaren vill höra om, inte en rad diagnoser. Det menar Arash Sanari, specialistläkare på Kry, som påminner om vikten av att beskriva hur du faktiskt mår.
Henrik Widegren, läkare vid Skånes universitetssjukhus och känd för låten ”Never google your symptoms”, håller med. Han varnar särskilt den som lätt drabbas av hälsoångest – att söka symtom på nätet leder ofta till att det värsta misstänks.
Arash Sanari har dessutom ett konkret tips: ta på dig bekväma underkläder. Vid många undersökningar behöver man klä av sig och obekväma kläder kan få blodtrycket att stiga och göra dig stressad.
MISSA INTE: 5 söta hundnyheter: Svenska lärarhundar och hundar med husdjur
Kom i tid till läkarbesöket – och tänk på allmäntillståndet
Väntrummet är en plats där små detaljer kan få stor betydelse. Enligt Sanari är punktlighet viktigare än många tror – några minuters försening kan få hela schemat att spricka.
På akuten ser det annorlunda ut. Där är väntan ofta lång och prioriteringarna hårda.
Henrik Widegren menar att den som känner sig lite förkyld kan komma på ett rutinbesök, men har man feber är det bättre att avvakta.
MISSA INTE: Etna – vulkanen som formade Siciliens historia
Senaste nytt
Rätt sätt att beskriva besvären
Att förklara sina symtom på ett tydligt sätt kan vara avgörande. Rita Fernholm, läkare och forskare vid Karolinska institutet, tipsar om att tänka i termer av tanke, oro och önskan:
Vad tror du att det är, vad oroar dig och vad vill du att läkaren ska hjälpa dig med under läkarbesöket?
Och försök vara ärlig. En hästtjej som söker vård tas alltid på allvar, säger Henrik Widegren med ett leende – de brukar tona ner sina problem, vilket ofta betyder att läget är allvarligare än de ger sken av.
Ett råd från alla tre läkarna: gå inte in till läkaren med en färdig beställning på behandling. Att komma med krav på specifika läkemedel eller röntgenundersökningar väcker irritation.
MISSA INTE: Larm: Unga flickor i samhällsvården medicineras utan tydliga skäl
Samspelet i rummet – små gester betyder mycket
Läkarna är vana vid att patienter är nervösa vid ett läkarbesök, men vissa beteenden kan ändå göra mötet besvärligt. Henrik Widegren avråder från att flirta under undersökningen.
Det är, som han uttrycker det, lika felplacerat som att förälska sig i sin banktjänsteman under ett samtal om räntor.
Däremot uppskattas trevlighet och enkla samtal – precis som vid en högtidlig middag. Undvik politik och religion, men hälsa är alltid ett godkänt ämne.
Anhöriga – hjälp eller hinder under läkarbesöket?
Att ta med någon kan vara klokt, särskilt om man förväntar sig svåra besked. Fyra öron hör bättre än två, menar henrik Widegren.
Men på rutinbesök är det viktigt att patienten själv får komma till tals.

Ibland får läkaren neka – exempelvis vid önskemål om starka smärtstillande eller onödiga sjukintyg. Det kan skapa irritation, men Henrik Widegren påminner om att sjukvården måste prioritera resurser.
Rita Fernholm anser att patienter ska lita på sin kropp. Om du känner att du inte fått en ordentlig bedömning, begär en uppföljning av läkarbesöket.
Enkel uppskattning räcker långt
Efter besöket kan ett vänligt ord betyda mycket. Arash Sanari berättar att han ofta fått gåvor från tacksamma patienter, särskilt under sin tid på vårdcentralen i Husby.
“Ett tag när jag jobbade i Husby behövde jag aldrig ta med mig matlåda. Det stod alltid en buffé framdukad med mat som patienter hade lämnat, och alla åt av den”, säger han till DN.
Men han påminner om att gåvor kan bli ett arbetsmiljöproblem – några vänliga ord räcker gott efter läkarbesöket.
“Några snälla ord betyder minst lika mycket”, avslutar han.
Läs mer om ekonomi:
Småföretagare utsätts för hårt slag – bedragarna blir fler
Tuffare tider för äldreomsorgen när utvisningarna ökar
Panten på glasflaskor höjs – fler ska lockas att återvinna

Frank Kummel har tidigare arbetat på bland annat Dagens PS där han rapporterade om börsen, med fokus på Stockholmsbörsens storbolag. Som skribent på News55 fokuserar han på privatekonomi, men skriver även om resor och samhälle.

Frank Kummel har tidigare arbetat på bland annat Dagens PS där han rapporterade om börsen, med fokus på Stockholmsbörsens storbolag. Som skribent på News55 fokuserar han på privatekonomi, men skriver även om resor och samhälle.