Under 2024 ökade anmälningarna mot ögonsjukvården i Region Stockholm med hela 38 procent. Framför allt var det äldre patienter som uttryckte missnöje – och kritiken rörde främst bristande information, otillfredsställande resultat och dåligt bemötande.


Mest läst i kategorin
Patientnämnden i Region Stockholm tog under 2024 emot 148 ärenden som rörde ögonsjukvård, vilket är en markant ökning jämfört med året innan. Statistiken visar att antalet anmälningar steg med 38 procent, och den största ökningen skedde bland patienter i åldersgruppen 70–79 år.
Totalt genererade de 148 ärendena hela 219 individuella klagomål. Dessa handlade främst om själva vården och behandlingen, men även om bristande resultat efter ingrepp, rapporterar Senioren.
Trots den kraftiga ökningen av ärenden under 2024 kan Patientnämnden inte peka ut någon specifik orsak. Det kan finnas flera faktorer bakom, men kommunikationsproblem och höga förväntningar på vården verkar vara centrala.
MISSA INTE: Förkylning, pollen eller covid? Så känner du igen symtomen
Allvarliga patientupplevelser
Patientnämndens årsrapport inkluderar flera exempel på patienternas upplevelser. Bland dessa märks återkommande teman som komplikationer efter starroperationer, bristande uppföljning och känslan av att inte ha blivit tagen på allvar av vårdpersonalen.
”En man genomgick en starroperation på ena ögat. Han fick ingen smärtlindring förrän efter 30 minuter. Operationen följdes av en allvarlig komplikation och mannen blev inte kontaktad av mottagningen efteråt när han som mest behövde det. Mannen anser att mottagningens rutiner är högst bristfälliga.”
”En kvinna fick ena ögat opererat för gråstarr. Hon fick en skugga över ögat, vilket hon påtalade för läkaren, som menade att operationen var okomplicerad och att
det skulle ge med sig. Samma läkare opererade det andra ögat för gråstarr. Första ögat blev patienten gravt synskadad på kort därefter och ifrågasätter om hon
skulle ha opererats från början eller om det uppstod något under operationen. Hon upplever att läkaren hanterar ärendet nonchalant utan förståelse för komplikationerna och dess påverkan på hennes liv.”

Senaste nytt
Kommunikationsbrister inom ögonsjukvården
I sin analys noterar Patientnämnden att det ofta fanns en tydlig skillnad mellan hur patient och vårdgivare uppfattade händelseförloppet. Enligt nämnden kan det tyda på brister i kommunikationen. Information om risker, möjliga komplikationer, behandlingsalternativ och förväntat resultat kan ha varit otydlig eller otillräcklig.
”Patientberättelserna visar på bristande information både inför en operation eller behandling samt i efterhand när det gäller resultatet av ingreppet, eventuella komplikationer som uppstod och vad som kunde förväntas ske därefter.”
Det poängteras även att även när information faktiskt har getts, kan den ha levererats på ett sätt som patienten inte förstod eller kunde ta till sig. Detta tyder på behov av förbättrad patientkommunikation, särskilt inom specialistvård där behandlingar ofta är komplexa.
Bemötandet spelar stor roll
Utöver brister i behandlingsresultat och information nämns även vårdpersonalens bemötande som en återkommande orsak till missnöje. Känslan av att inte bli lyssnad på eller tagen på allvar upplevs särskilt tungt när det samtidigt finns fysiska komplikationer.
”Det understryker vikten av ett gott bemötande för att patienten ska känna sig trygg med behandling och resultat, inte minst när det uppstått någon svårighet eller komplikation.”
Det framstår tydligt att behovet av tydlig, empatisk och individanpassad kommunikation är stort – inte minst inom ögonsjukvården där synförlust och komplikationer kan ha livspåverkande konsekvenser.
Läs mer:
Oväntat: “Andliga” kristaller i Sverige gynnar talibanerna
Balearerna sätter stopp för “selfieturism”
Transparenta solceller – vägen till självförsörjande byggnader
Demografisk kris förändrar Sverige och dess uppbyggnad i grunden

E55:s ekonomijournalist Paulina Monzón har en gedigen erfarenhet inom svensk journalistik, och har jobbat för både Rapport och Stockholmsnyheterna på SVT Nyheter samt Utrikesdesken på Sveriges Radio. Med erfarenhet av att ha jobbat både som breakingreporter och att göra reportage ute i fält, har Paulina Monzón bemästrat att göra sina artiklar rappa, pedagogiska och aktuella. Hon har alltid läsarupplevelsen och nyttan i fokus.

E55:s ekonomijournalist Paulina Monzón har en gedigen erfarenhet inom svensk journalistik, och har jobbat för både Rapport och Stockholmsnyheterna på SVT Nyheter samt Utrikesdesken på Sveriges Radio. Med erfarenhet av att ha jobbat både som breakingreporter och att göra reportage ute i fält, har Paulina Monzón bemästrat att göra sina artiklar rappa, pedagogiska och aktuella. Hon har alltid läsarupplevelsen och nyttan i fokus.