Konsumenterna har sagt sitt. De vill köpa mer och mer svenska livsmedel. Om någon månad ska det märkas vid mejeridisken i affären. Allt som är svenskproducerat ska märkas som det.
Mest läst i kategorin
Arla har redan börjat märka sina svenska produkter med en gul-blå kaffekanna. Och sedan ett tid tillbaka träffas LRF och dagligvaruhandeln för att märka upp alla svenska mejeriprodukter.
När det gäller den vanliga mjölken i affärerna är 98 procent svensk, enligt Lennart Holmström, marknadsanalytiker hos LRF.
– För ost och yoghurt är det andra siffror, cirka 40 till 50 procent av de produkterna i affärerna är utländska. När det gäller ost styr plånboken. Med yoghurt köper man nya märken som verkar ha intressanta med nya smaker.
LRF har just gjort en undersökning där fler och fler vill ha svenska produkter i affärerna, men det kan vara så att kunderna tänker med hjärtat och handlar med hjärna, och då kan priserna styra valet.
– Så kan det vara. För tre år sedan gjordes en undersökning och då var det 50-50 mellan svenska och importerade livsmedel, säger Lennart Holmström. När vi tittar på de stora dagligvarukedjornas hemsidor får de många frågor om urprungslandet på produkterna, men det ska vara klart i höst.
– Hur märket ska se ut vet jag inte ännu, men Arlas igenkännningstecken med den blå-gula kannan garanterar kunderna svenska produkter, avslutar Holmström.
Senaste nytt
Tänk inte mer på bokföringen (än du behöver)
Med Fortnox är bokföringen uppdaterad i realtid, så att du alltid kan lita på siffrorna.
Rekommendationer om RS-virus – detta bör du veta
Folkhälsomyndigheten har publicerat rekommendationer om vaccination mot RS-virus till vissa grupper för att skydda mot allvarlig sjukdom. Här får du veta mer om deras råd.