Vad gäller om en veterinär missar en allvarlig diagnos? Det hände hunden Luna när hon hade en knöl på benet.


Mest läst i kategorin

Hunden Luna fick en knöl på benet och hennes ägare tog henne till en veterinär som bara undersökte knölen ytligt och menade att den var en ofarlig fettknöl, det skriver en läsare till Härliga Hund.
Tre månader senare hade knölen blivit mycket större och Lunas ägare tog henne till en annan veterinär, som konstaterade att knölen var elakartad.
Läsaren skriver att Luna nu har genomgått en omfattande och dyr operation och undrar om det går att kräva ersättning fårn den veterinär som missade att knölen var en tumör.
Kan vara fel i tjänsten
Advokaten Anna Öster svarar att det i det här fallet kan vara fel i tjänsten då den första veterinären inte gjorde en tillräckligt grundlig undersökning samt att en fackmässig undersökning borde ha inkluderat en biopsi eller i alla fall en rekommendation om fortsatt observation och återbesök.
Alla veterinärer måste följa vetenskap och beprövad erfarenhet, Anna Öster skriver att det innebär att de är skyldiga att göra noggranna undersökningar, dokumentera behandlingen, informera djurägaren om olika behandlingsalternativ samt diskutera eventuella risker.
Hundägare har rätt att få fullständig information om sin hunds behandling, att ta del av journaler och, söka ersättning och anmäla till ansvarsnämnden om något går fel.
Senaste nytt
Dokumentera allt
Anna Öster råder Härliga Hunds läsare att alltid vara proaktiv och dokumentera allt som rör hundens behandling, kvitton, journaler och kommunikationen med veterinären.
Hon menar att hundägare ska ställa frågor, gärna skriftligt och gärna be att få skriftliga behandlingsrekommendationer, något som är värt mycket om någonting senare ifrågasätts.
Om en hundägare vill visa att en veterinär har gjort fel ligger bevisbördan på hundägaren, varför det är avgörande med dokumentation, skriver Anna Öster.
Konsumenttjänstlagen
Det finns ingen lag som direkt handlar om veterinärbesök men till viss del kan man i några situationer använda konsumenttjänstlagen som bland annat reglerar att ett jobb ska utföras fackmässigt på ett sätt som förväntas av en kunnig yrkesperson.
Om en veterinär inte gör det är det ett fel som det går att klaga på. När en reklamation görs kan ersättning krävas för den skada felet vållat, exempelvis behov av mer veterinärvård.
Anna Öster skriver att om Härliga Hunds läsare misstänker att Luna har blivit felbehandlad är det viktigt att agera snabbt och begära ut journalkopior och fundera på att kontakta Ansvarsnämnden för djurens hälso- och sjukvård, som kan pröva om veterinären gjort fel i sin yrkesutövning.
Ansvarsnämnden kan utdela en erinran eller återkalla en veterinärs legitimation i allvarliga fall, men den kan inte fatta beslut om ekonomisk ersättning.
Kontakta först kliniken
Advokat Anna Öster räder Lunas ägare att först skriftligt kontakta veterinärkliniken och förklara vad som hänt. Skicka med all dokumentation och specificera kraven.
Får Lunas ägare inget gehör från veterinärkliniken rekommenderar Anna Öster att ägaren först, innan en domstolsprocess övervägs, vänder sig till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, eftersom det är enklare och billigare.

Veterinärkostnader rusar i höjden: 79 523 kronor för att bota inflammation
Om ditt älskade husdjur blir sjukt eller råkar ut för en olycka kan du bli tvungen att betala tusentals kronor i veterinärkostnader.

Erfaren journalist både som reporter och redaktör. Bevakar allt som berör Hälsa, Husdjur och den lilla människan för News55.

Erfaren journalist både som reporter och redaktör. Bevakar allt som berör Hälsa, Husdjur och den lilla människan för News55.
